آفتاب
آهنج با اشاره به حواشی «هفت سنگ»:

کاش حساسیت‌های مجلس ادامه‌دار باشد

کاش حساسیت‌های مجلس ادامه‌دار باشد

محمدرضا آهنج - کارگردان - درباره میزان مجاز اقتباس از سریال‌های خارجی،‌می‌گوید: قانون هیچ منعی برای اقتباس از سریال‌ها و فیلم‌های دیگر ایجاد نکرده است. فیلمساز می‌تواند و باید نگاه مستقل و آزادی داشته باشد.

به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، آهنج با اشاره به ماجرای سریال «هفت سنگ» درباره اقتباس از سریالی آمریکایی به نام «خانواده مدرن» گفت: اگر هدف یک فیلمساز و کارگردان اقتباس از اثری باشد، این که آن اثر غربی یا شرقی است تفاوتی نمی‌کند. اقتباس عنصری است که در گذشته هم برای تولید آثار هنری مورد استفاده قرار می‌گرفته است و حالا هم امری مرسوم و عادی است؛ به شرط آن که محصولی که با الهام از آن تولید می‌شود، برداشتی آزاد از متن، طرح یا قصه کار داشته باشد، می‌توانیم این رویه را حرفه‌ای بدانیم.

وی در همین رابطه افزود: بنابراین اگر سریال «هفت سنگ» بنا بر گفته سازندگان و عوامل آن و خود معاونت سیما برگرفته از سریالی خارجی باشد، هیچ ایرادی ندارد. ضمن این که خودشان هم در مصاحبه هایشان به این موضوع اشاره می‌کنند. بنابراین این حرف و حدیث ها دیگر محلی از اعراب ندارد و انتقادات وارد نیست. البته از طرفی می توان به مجلس هم حق داد. زیرا امسال سال اقتصاد و فرهنگ نام‌گذاری شده است و حساسیت‌های آن بر موضوعات فرهنگی قابل درک است. به شرط آن که در طول سال و به طور مستمر هم ادامه داشته باشد.

کارگردان سریال «راستش را بگو» با بیان این که هیچ اصلی مبنی بر غیرقانونی بودن بحث اقتباس وجود ندارد، اضافه کرد: قانون هیچ منعی برای اقتباس از سریال ها و فیلم های دیگر ایجاد نکرده است. بلکه فیلمساز می تواند و باید نگاه مستقل و آزادی داشته باشد. او می تواند ایده خود را از هر منبعی الهام بگیرد و باید به نگاهش احترام گذاشت. متاسفانه بعضی از این بحث هایی که در مطبوعات و خبرگزاری ها مطرح می شود، برای افزایش فروش یک روزنامه یا پربازدید شدن سایت است و مبنای درستی ندارد.

سریال «هفت سنگ» به کارگردانی علیرضا بذرافشان و تهیه کنندگی مجید مولایی در گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما تولید شده است.

انتهای پیام

کد N396935

وبگردی