آفتاب

قدرت نمایی مردمسالاری در سوریه

قدرت نمایی مردمسالاری در سوریه

تهران- ایرنا- مراسم سوگند ریاست جمهوری «بشار اسد» در فضایی برگزار می شود که تنش میان دهشت افکنان از یک سو و پشتیبانی مردم سوریه از دولت از سوی دیگر، فرصت قدرت نمایی نظام سوریه در برابر تروریست ها و پشتیبانان آنان را افزایش داده است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بیست و پنجم تیرماه از برگزاری مراسم سوگند «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه، خبر داد.

پیش از این، برخی رسانه ها از احتمال به تعویق افتادن این مراسم و برگزاری آن در بیست و ششم تیرماه سخن رانده بودند.

بشار اسد که از سال 2000 میلادی (1379 خورشیدی) رییس جمهوری سوریه است، سیزدهم خردادماه در نخستین انتخابات رقابتی ریاست جمهوری پس از اصلاح قانون اساسی، توانست با دستیابی به 88.7 درصد آرا (88 ممیز هفت دهم درصد) معادل 10 میلیون و 319 هزار و 703 رای، برای یک دوره هفت ساله پیروز انتخابات شود.

در این انتخابات، «حسان النوری» تکنوکرات چپگرا، با 500 هزار و 279 رای (سه ممیز هشت دهم درصد) نفر دوم و «ماهر عبدالحفیظ حجار» دبیرکل حزب اراده ملی، با 372 هزار و 301 رای (سه ممیز 2 دهم درصد) نفر سوم شدند و به نتایج به دست آمده احترام گذاشتند.

در مراسم تحلیف و سخنرانی رییس جمهوری منتخب مردم سوریه جمعی از شخصیت های بین المللی و داخلی حضور خواهند شد.

قرار است وی در سخنرانی خود سرفصل های دوره هفت ساله ریاست جمهوری خود را ترسیم کند.

** شرایط داخلی سوریه

دوره تازه ریاست جمهوری بشار اسد در شرایطی آغاز می شود که گروه های مخالف سوریه پایگاه های مهم خود در شهرهای «حمص»، «ریف دمشق»، «قلمون»، «حلب» و «دیرالزور» را از دست داده اند.

همچنین داعش به سرکردگی «ابوبکر البغدادی»، در مناطق اشغال شده در عراق و سوریه خلافتی خودخوانده اعلام کرده است اما بیشتر گروه های تروریستی رقیب از جمله «جبهه النصره» این ادعا را رد کرده اند.

بیست و چهارم تیرماه هم خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» از درگیری داعش با جبهه النصره خبر داد.

از سوی دیگر، هجدهم تیرماه پس از سه روز درگیری شدید اعضای ائتلاف مخالفان سوری در ترکیه، «هادی البحره» جانشین «احمد الجربا» شد. بخش مهمی از اختلاف ها به نارضایتی از چگونگی توزیع کمک های اقتصادی غرب و فسادهای مالی مطرح شده برمی گشت.

همچنین مراسم سوگند اسد در فضایی برگزار می شود که افزون بر افزایش دامنه اختلاف میان گروه های تروریستی، غرب هنوز به خواسته های تازه مخالفان سوریه پاسخ مثبت نداده است.

شورشیان سوری که از ارتش ضربه های سنگینی خورده اند، از غرب خواسته اند برای برقراری موازنه در میدان نبرد انواع سلاح های سنگین را دریافت کنند اما پشتیبانان غربی نگرانند سلاح های اهدایی آنها به دست تندروهای تکفیری بیفتد که حتی امنیت اروپا و آمریکا را نیز تهدید می کنند.

از این رو، تروریست هایی که برای به زانو درآوردن نظام سوریه راهی این کشور شده بودند اکنون نه فقط از ارتش این کشور ضربه های کمرشکنی دریافت کرده اند، بلکه اختلاف میان این گروه ها هم روز بیشتر می شود.

از سوی دیگر، جبهه پشتیبان سوریه در حال تقویت است.

بیست و چهارم تیرماه «رامی عبدالرحمن» مدیر گروه «دیده بان حقوق بشر سوریه» که در لندن مستقر است، به خبرگزاری فرانسه گفت: دستکم 800 جنگجوی کرد با گذر از مرز ترکیه برای کمک به همرزمان خود در شهر «عین العرب» (در زبان کردی «کوبانه») که در محاصره کامل تروریست های داعش قرار گرفته اند، به خاک سوریه وارد شده اند.

این افراد از حزب کارگران کردستان «پ. ک. ک» هستند که در ترکیه به عنوان سازمانی تروریستی شناخته می شود.

کردهای سوریه از چند ماه پیش با تروریست های داعش می جنگند.

** تاثیر منطقه ای و بین المللی تحلیف اسد

اگرچه برخی کشورهای پشتیبان تروریسم هنوز نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سوریه را به رسمیت نشناخته اند، اما حضور پرشور مردم در این انتخابات و اراده دولت در نبرد با دهشت افکنان همه طرح های شوم دشمنان را نقش بر آب کرده است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بشار اسد با برگزاری مراسم سوگند و ترسیم نقشه راه آینده سوریه در برابر دشمنان قدرت نمایی می کند و سوریه را به سوی ثبات و آرامش پیش خواهد برد.

در این پیوند، «خطار ابودیات» استاد علوم سیاسی دانشگاه «باری سود» فرانسه، بیست و چهارم تیرماه به خبرگزاری «فرانس پرس» گفت: سوگند بشار اسد به منزله قدرت نمایی وی در برابر کشورهایی است که طی سه سال گذشته خواستار برکناری وی بودند.

همچنین روزنامه «العرب» قطر بیست و چهارم تیرماه نوشت: پیش بینی می شود بشار اسد پس از مراسم سوگند بتواند دوستی و محبت کسانی را که از جنگ خسته شده و از افزایش نفوذ گروه دولت اسلامی عراق و شام نگرانند، به دست آورد.

از این رو، به نظر می رسد شرایط کنونی سوریه به سود دولت اسد و به زیان گروه های تکفیری و مخالفان او پیش می رود.

گرچه همچنان کمک های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی غربی- عربی- عبری از تروریست ها و مخالفان سوری ادامه دارد اما ارتش سوریه با پشتیبانی گروه های مردمی شهرها را پاکسازی می کند و آثار تروریست ها را از میان برمی دارد.

میانه روها و گروه های سیاسی سوریه نیز به پشتوانه بازگشت نسبی آرامش به این کشور در حال بازسازی خود هستند تا با توجه به اصلاحات عمیق قانون اساسی، مشارکت بیشتری در آینده کشور داشته باشند.

این روزها بار دیگر مردمسالاری در سوریه کم کم خود را از زیر ویرانی های ناشی از سه سال جنگ داخلی نمایان کرده است تا به کشورهای مدعی حقوق بشر و دموکراسی در غرب و نیز خودکامگان جهان عرب و منطقه این هشدار را دهد که مردم سوریه همچنان پشت نظام خود ایستاده اند و آنچه را که خود رقم بزنند می پذیرند نه نسخه های پیچیده شده در دیگر نقاط جهان را.

از اصغر یوسفی - گروه تحقیق و تفسیر خبر

پژوهشم**9278**1961**1358
کد N396847

وبگردی