آفتاب

گروه بریکس، بانک توسعه و صندوق ذخیره ارزی تاسیس می کند

گروه بریکس، بانک توسعه و صندوق ذخیره ارزی تاسیس می کند

تهران- ایرنا- سران گروه ˈبریکسˈ متشکل از پنج اقتصاد نوظهور جهانی در نشست روز سه شنبه تاسیس بانک توسعه و صندوق ذخیره ارزی را تصویب کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ˈفورتالزاˈ برزیل، سران کشورهای عضو گروه بریکس تاسیس بانک توسعه با دارایی اولیه 50 میلیارد دلار و صندوق ذخیره ارزی با دارایی یکصد میلیون دلار در نشست روز سه شنبه خود را تایید کردند.

هدف از تاسیس این بانک، تامین منابع مالی پروژه های تاسیسات زیربنایی در کشورهای در حال توسعه است. این بانک که به نام ˈبانک توسعه نوˈ خوانده می شود، در شانگهای مستقر خواهد بود و هند در دوره پنج ساله اول هدایت آن را برعهده خواهد داشت، سپس برزیل و روسیه رییس دوره ای آن می شوند. بحث ها بر سر ریاست و مقر این بانک از دو سال قبل در نشست های بریکس باعث به تعویق افتادن و نهایی شدن تاسیس آن شده بود، اما سران این کشورها روز گذشته در آخرین ساعات نشست توانستند به توافقی برسند که مسئولیت ها و مقر آن را بین آنها تقسیم می کرد.

افزون بر این کشورهای عضو گروه بریکس صندوق ذخیره ارزی را به ارزش یکصد میلیارد دلار برای کمک به سیاست های تزریق مالی کوتاه مدت کشورها راه می اندازند. این اولین دستاورد اصلی کشورهای بریکس از زمان تشکیل این گروه در سال 2009 برای افزایش نفوذ خود بر نظام مالی جهانی ایجاد شده توسط قدرت های غربی است.

بر پایه این گزارش، تاسیس این بانک و صندوق ذخیره ارزی از نفوذ فزاینده بریکس خبر می دهد که تقریبا نیمی از جمعیت جهان و یک پنجم اقتصاد جهانی را در اختیار دارد. بانک با سرمایه اولیه 50 میلیارد دلار تاسیس می شود که هر پنج کشور سهم مساوی در آن دارند، بانک از سال 2016 وام دهی را آغاز می کند و عضویت دیگر کشورها در آن نیز آزاد است اما سهم بریکس هرگز نباید از 55 درصد در آن کاهش یابد.

چین که بیشترین ذخایر ارزی جهان را دارد، بیشترین سهم را در صندوق ذخیره با 41 میلیارد دلار خواهد داشت. برزیل، هند و روسیه هر کدام 18 میلیارد دلار به این صندوق و آفریقای جنوبی 5 میلیارد دلار کمک می کنند.

افزون بر این به گزارش خبرگزاری فرانسه از برازیلیا، سران کشورهای عضو گروه بریکس روز چهارشنبه نیز نشستی با کشورهای آمریکای لاتین شامل آرژانتین، کلمبیا، اکوادورو ونزوئلا به ریاست ˈدیلما روسفˈ رییس جمهوری برزیل خواهند داشت.

ˈاولیور استانکلˈ صاحب کرسی روابط خارجی در بنیاد ˈگتولیو ورگاسˈ برزیل گفت: این فرصتی برای برزیل است که نشان بدهد تنها به توسعه اقدامات بریکس علاقه ندارد بلکه به دنبال وحدت و منافع منطقه ای نیز هست.

خبرگزاری فرانسه افزود: برای ˈشی جین پینگˈ رییس جمهوری چین نیز این نشست فرصت تازه ای به منظور افزایش نفوذ در منطقه به دست می دهد که معمولا به عنوان حیات خلوت آمریکا دیده می شد. بعد از نشست امروز، رییس جمهوری چین فردا (پنجشنبه) را نیز به برگزاری همایش چین و آمریکای لاتین در برزیل می گذراند که ˈرائول کاستروˈ رییس جمهوری کوبا نیز در آن شرکت خواهد کرد.

این نشست ها همچنین فرصت خوبی برای ˈنارندرا مودیˈ نخست وزیر جدید هند نیز هست که بتواند اولویت های خود را در عرصه روابط بین المللی تبیین کند.

همچنین ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه نیز با استفاده از نشست بریکس، اخراج روسیه از گروه هشت را به دلیل بحران اوکراین تا حد زیادی جبران و در همان حال مواضع خود را برای مقابله با نظام تک قطبی به رهبری آمریکا بیان کرد.

اروپام**9157**1485** 1337
کد N396694

وبگردی