آفتاب

انتقاد نماینده مجلس ترکیه از سکوت دولت در قبال حمله به مسجد شیعیان

انتقاد نماینده مجلس ترکیه از سکوت دولت در قبال حمله به مسجد شیعیان

آنکارا - ایرنا- ˈعلی اوزگوندوزˈ نماینده مردم استانبول از حزب مخالف جمهوری خواه خلق به سکوت دولت ترکیه در قبال حمله به مسجد شیعیان استانبول واکنش نشان داد و حزب حاکم را به طرفداری از گروه های تکفیری متهم کرد.

به گزارش روز چهارشنبه رسانه های ترکیه، اوزگوندوز این مطلب را در جلسه رسیدگی به طرح پیشنهادی تشکیل کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس ترکیه در باره اعزام جوانان از ترکیه برای پیوستن به گروه های تکفیری داعش و جبهه النصره بیان کرد.

حزب دمکراسی خلق ترکیه طرفدار کردهای مخالف با دادن طرحی به رییس مجلس ترکیه خواستار تشکیل کمیسیونی برای رسیدگی به ادعاهای احزاب جوانان این کشور برای پیوستن به گروه های تکفیری داعش و جبهه النصره شده بود که این پیشنهاد با آرای نمایندگان حزب حاکم ترکیه رد شد.

علی اوزگوندوز در این جلسه به عنوان طرفدار تشکیل این کمیسیون با قرار گرفتن در تریبون مجلس، یک جلد قران کریم را که در حمله گروه های ناشناس به مسجد محمدیه شیعیان استانبول واقع در منطقه ˈاسن یورتˈ این شهر سوزانده شده بود، به نمایندگان نشان داد.

او خطاب به دولت ترکیه و حزب حاکم گفت: موضوع حمله یک ماه پیش به مسجدی که نام پیامبر گرامی اسلام را دارد، به خاطر این که تحریکی صورت نگیرد، مسکوت ماند زیرا نخواستند در نزد افکار عمومی برجسته شود. اما هفته گذشته این دست های شوم دوباره به مسجد محمدیه حمله کردند و مسجد و قران های موجود در آن را به آتش کشیدند.

اوزگوندوز با پرخاش تند به نمایندگان حزب حاکم گفت: اگر در یک کشور خارجی چنین بی حرمتی به قران کریم صورت می گرفت، شما به تندی واکنش نشان می دادید اما اکنون چنین رویداد شوم و زشتی در این کشور و در مقابل چشمان شما رخ می دهد و شما سکوت می کنید.

به دنبال این اظهارات اوگوندوز درگیری لفظی بین شماری از نمایندگان حزب حاکم و وی رخ داد که با مداخله ریاست مجلس خاتمه یافت.

احزاب مخالف دولت ترکیه به ویژه حزب مخالف دمکراسی خلق طرفدار کردها و حزب جمهوری خواه خلق در مجلس ترکیه مدعی هستند که ترکیه به طور مستقیم و غیر مستقیم با گروه های تکفیری داعش و جبهه النصره برای ضربه زدن به دولت های سوریه و عراق همکاری دارد.

یک نماینده حزب دمکراسی خلق نیز روز گذشته مدعی شد عوامل گروه تروریستی داعش شهر شانلی عرفای ترکیه را به مرکز فرماندهی خود تبدیل کرده اند.

خاورم/2011**7074**1446
کد N396682

وبگردی