آفتاب
پایانی دوباره بر اسطوره سازی های رژیم صهیونیستی

شکست گنبد آهنین در رویارویی با موشک های مقاومت

شکست گنبد آهنین در رویارویی با موشک های مقاومت

تهران- ایرنا- گروه های مقاومت در واکنش به بمباران غزه به دست رژیم صهیونیستی، عمق سرزمین های اشغالی را هدف قرار دادند تا این رژیم نتواند لکه ننگ شکست های پیشین خود را بزداید و از خود اسطوره ای شکست ناپذیر نمایش دهد.

تارنمای روزنامه «المصری الیوم» بیست و چهارم تیرماه گزارش کرد: دولت اسراییل با طرح مصر برای پایان دادن به جنگ در غزه موافقت کرده است.

بر پایه این گزارش، شورای وزیران امنیتی رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه ای موافقت خود را برای پایان دادن به نبرد تازه در غزه اعلام کرده است.

این در حالی است گردان «عزالدین قسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، پیشنهاد مصر درباره آتش بس در غزه را که تاکنون فقط در رسانه ها مطرح شده است، نوعی تسلیم دانست و آن را رد کرد.

گردان های عزالدین قسام تاکید کرد بر شدت نبرد با دشمن صهیونیستی می افزاید و تا زمان برقراری توافقی فراگیر، پیشنهاد هرگونه آتش بس را رد خواهد کرد.

این جنبش تاکید دارد باید در هر توافق آتش بس گزینه های پایان محاصره غزه از سوی رژیم صهیونیستی و باز شدن گذرگاه مرزی «رفح» در مرز مصر و این باریکه، گنجانده شود.

پیشنهاد مصر در حالی مطرح شده است که حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غیر نظامیان نوار غزه دوشنبه پیش آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

به گزارش بیست و پنجم تیرماه تارنمای «فلسطین الیوم»، تاکنون یورش به غزه 203 کشته و بیش از یک هزار و 520 مجروح برجای گذاشته است.

حماس در پاسخ به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی، مواضع این رژیم را در سرزمین اشغالی هدف راکت های خود قرار داده و خسارات سنگینی به آنها وارد کرده است.

برپایه گزارش بیست و چهارم تیرماه روزنامه فرامنطقه ای«الحیات» رژیم اسراییل در نبرد جاری تا کنون یک هزار و 561 بار غزه را هدف حمله های موشکی خود قرار داده است. گروه های مقاومت فلسطین هم در پاسخ به یورش های موشکی رژیم اشغالگر یک هزار و 74 موشک روانه سرزمین اشغال شده فلسطین کردند.

گزارش های روزنامه الحیات نشان می دهد که سامانه دفاعی گنبد آهنین فقط توانسته است 191 موشک گروه مقاومت را رهگیری کند.

** فروپاشی اسطوره شکست ناپذیری رژیم اشغالگر قدس

شکست ذلت بار رژیم صهیونیستی از گروه های مقاومت فلسطین و لبنان اسطوره شکست ناپذیری این رژیم را از میان برده است.

ماجراجویی تازه این رژیم علیه گروه مقاومت فلسطین در غزه سبب شد بار دیگر این گروه واکنش نشان دهد و با ضربه های موشکی خود مواضع این رژیم را در هم کوبد.

رژیم اشغالگر قدس که به قدرت بازدارندگی خود مباهات می کرد اکنون در شرایطی قرار گرفته است که موشک های مقاومت با هدف قرار دادن سرزمین اشغالی بزرگ ترین سرمایه هستی این رژیم (قدرت بازدارندگی) را با تهدید جدی روبرو کرده است.

در این پیوند، تارنمای «اسلاب نیوز» لبنان بیست و سوم تیرماه نوشت: رژیم اسراییل در جهان عرب وارد فضای خطرناکی شده است و هم اکنون اصل وجودی این رژیم در منطقه زیر فشار موشک های مقاومت فلسطین و عملیات بی مانند آن تهدید می شود.

به نوشته این تارنما، پیروزی های مقاومت لبنان در سال 1385 خورشیدی و مقاومت فلسطین در سال های 1387 و 1391 خورشیدی به داستان شکست ناپذیری این رژیم پایان داده است.

اکنون نیز در محافل بین المللی مقام های رژیم صهیونیستی این درخواست را دارند که به مقاومت فلسطین فشار وارد شود دست از موشک باران بردارد.

به نوشته اسلاب نیوز، «بسیاری از کشورهای منطقه زیر فشار قرار دارند تا با تن دادن به میانجیگری، محور مقاومت را به چشم پوشی از جنگ وادار کنند؛ به ویژه پس از اینکه محور مقاومت این پیام را به آمریکا و همپیمانان آن فرستاد که اگر رژیم اسراییل به ماجراجویی و پیشروی زمینی دست زند درهای جهنم را به روی خود خواهد گشود و همه معادله های موجود بر هم خواهد خورد».

روشن است اگر در نبرد غزه معادله ها و محاسبه ها همچنان به سود گروه مقاومت پیش رود، دیگر این رژیم برای فرار از زیان ها نمی تواند پیشرفتی داشته باشد و کشورهایی هم به روابط با فلسطینیان را به بیرون رفتن حماس از محور مقاومت مشروط کرده بودند باید گریه کنان منتظر شگفتی های بیشتر این گروه باشند.

همچنین روزنامه «الجمهوریة» لبنان بیست و سوم تیرماه نوشت: بار دیگر رژیم اسراییل طعم تلخ شکست نظامی را چشید. حمله زمینی گسترده راه حلی برای رهایی اسراییل از تنگنا نیست و شکست این تجربه در لبنان و حتی غزه بارها ثابت شده است.

از سوی دیگر، تصمیم رژیم صهیونیستی بر تداوم یورش های کورکورانه هوایی، ناتوانی اطلاعاتی این رژیم را ثابت کرد.

این در حالی است که جنبش حماس در برابر، پیام های آتشین خود را به همه سو روانه کرد. موشک های کوبنده این گروه دیمونا، تل آویو و فرودگاه «بن گوریون» را برای نخستین بار هدف قرار داد و سربازان ویژه مقاومت با عبور از آبها به پایگاه های نظامی صهیونیستی نفوذ کردند.

افزون بر این، تارنمای «بوابه نیوز» مصر بیست و سوم تیرماه در گزارشی به قلم «اسلام مبارک» نوشت: واکنش حماس، اسراییل را شگفت زده کرده است؛ زیرا پیشتر از شلیک موشک به مناطق شناخته شده در هراس بود اما اکنون با موشک باران گسترده از سوی حماس روبرو است و شهرهای خود را به طور کامل در تیررس موشک های این گروه می بیند.

همچنین خبرگزاری «سما» فلسطین بیست و دوم تیرماه نوشت: مقاومت فلسطین همه شهرهای این رژیم را زیر آتش موشک های خود قرار داده است. عملکرد مقاومت آنچنان شگفت آور بوده است که حتی همپیمانان این گروه هم چنین امری را پیش بینی نکرده بودند چه رسد به دشمنان آن.

در این نبرد گروه مقاومت پیش از آنکه رژیم صهیونیستی زمام همه امور را به دست گیرد به این رژیم ضربه وارد کرد.

مقاومت فلسطین دولت اشغالگر قدس را زیر ضربه های خود قرار داد و به امنیت ملی این رژیم آسیب بزرگی وارد کرد. این گروه ضربه دردناکی را به قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی وارد کرد که سرمایه و مایه هستی آن در منطقه به شمار می رود.

در این زمینه، روزنامه عبری زبان «معاریو» بیست و سوم تیرماه نوشت: در پی حمله های موشکی گروه مقاومت، تل آویو به شهر اشباح و تاریکی ها تبدیل شده است.

به نوشته این روزنامه، «برخلاف پیش بینی های دستگاه اطلاعاتی وابسته به ارتش اسراییل، گروه حماس ثابت کرد در رویارویی نظامی با این رژیم از قدرت و شجاعت بالایی برخوردار است».

این روزنامه افزود: شورای وزیران امنیتی و سیاسی اسراییل، میان دست زدن به جنگ زمینی یا اعلام آتش بس یکسویه، حیران و سرگردان است و گروه های مقاومت فلسطین و در صدر آنها فتح و حماس ثابت کردند دارای چنان قدرتی هستند که حتی می توانند آن سوی تل آویو را هم هدف یورش های موشکی قرار دهند.

همچنین تارنمای «العهد» لبنان بیست و دوم تیرماه در گزارشی نوشت: محاسبات اسراییل درباره میزان آمادگی مقاومت فلسطین نادرست بود و یورش به غزه هیچ دستاوردی نداشت و طولی نکشید عملیات «صخره پایدار» این رژیم با موشک های مقاومت پاسخ داده شد.

به نوشته العهد، «رژیم صهیونیستی اگرچه آغازگر نبرد به غزه بود، اما پایان بخشیدن به این جنگ در اختیار این رژیم نیست».

عملیات سربازان ویژه مقاومت در پایگاه نظامی «زیکیم»، شگفتی دیگری را به فهرست پیروزی های این محور افزوده است.

اگرچه رژیم صهیونیستی تلاش می کند اینگونه اخبار را سانسور کند، اما برخی رسانه های عبری زبان این عملیات را شگفت آور و بی مانند توصیف کرده اند.

**ناکارآمدی گنبد آهنین

با وجود اینکه رهبران رژیم اشغالگر قدس سامانه دفاعی گنبد آهنین را بسیار گسترش داده اند، اما گروه های مقاومت بار دیگر توانستند ناکارآمدی این سامانه را به رخ آنان بکشند. گروه های فلسطین با شلیک شمار زیادی موشک فرماندهان نظامی صهیونیستی را شوکه و دچار سردرگمی کردند.

در این پیوند، تارنمای «فیتو» مصر بیست و دوم تیرماه نوشت: اسطوره گنبد آهنین در آزمون موشک های گردان شهید عزالدین قسام با شکست روبرو شد.

این شکست در حالی رقم خورد که آخرین روز اسفندماه گذشته هنگامی که سرهنگ «امیر ایشل» فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی، درباره قدرت و عملکرد سامانه دفاعی گنبد آهنین گزارشی را به رییس جمهوری آمریکا ارایه می داد، این سامانه را شگفت آور توصیف کرد و از او خواست این سامانه را گسترش دهد.

اما دیری نپایید که این سامانه در برابر موشک های گروه مقاومت فلسطین در هم ریخت.

از زمانی که اشغالگران صهیونیستی با آغاز عملیات صخره پایدار غزه را آماج یورش های بی رحمانه خود قرار داده اند، بخش دفاعی ارتش این رژیم اعتراف کرده است سامانه گنبد آهنین توانست از هر 250 موشکی که از غزه به سوی سرزمین اشغالی شلیک شد فقط 56 موشک را رهگیری کند.

به نوشته تارنمای فیتو، مسوول گسترش سامانه دفاعی ضد موشکی این رژیم اعتراف کرده است گنبد آهنین در رویارویی با موشک های گردان عزالدین القسام از هم پاشیده و بیشتر موشک های این گردان در شهرهای صهیونیست نشین فرود آمده است.

وی گفته گنبد آهنین توانسته است فقط یک ششم موشک های گروه مقاومت را رهگیری کند.

در نوزدهم اسفندماه پارسال «تئودور وستول» استاد دانشگاه آمریکایی «ام. آی. تی»، با انتشار پژوهشی درباره گنبد آهنین در گفت و گو با روزنامه عبری زبان «هاآرتص» اعتراف کرد این سامانه فقط پنج تا 10 درصد موفق عمل کرده است.

تارنمای فیتو بیست و دوم تیرماه نوشت: آمریکا در سال جاری 235 میلیون دلار برای پژوهش های مربوط به گسترش گنبد آهنین اختصاص داده است. رییس جمهوری این کشور هم در دفاع، گسترش این سامانه به منظور فراهم کردن امنیت برای شهروندان اسراییلی را سرنوشت ساز و مهم قلمداد کرد.

وی مدعی شد «این سامانه توانسته است از فرود آمدن موشک در اسراییل جلوگیری کند».

بر پایه این گزارش، یک باتری مربوط به گنبد آهنین، 50 میلیون دلار و یک موشک، 62 هزار دلار هزینه دارد.

** تنش آفرینی رژیم صهیونیستی؛ علت ها و پیامدها

تنش آفرینی نظامی در باریکه غزه راهبرد ثابت رژیم صهیونیستی است و این رژیم هرگاه گفت و گوهای سازش با طرف فلسطینی به بن بست می رسد به یورش دست می زند تا بر ادامه سیاست شهرک سازی و یهودی سازی سرپوش نهد.

همچنین هرگاه در عرصه بین المللی شدت فشارها افزایش می یابد، این رژیم سیاست تنش آفرینی را در پیش می گیرد.

با توجه به اینکه تشکیل دولت وفاق ملی و آشتی واقعی میان گروه های فلسطینی به عنوان بزرگ ترین خطر، طرح های توسعه طلبانه این رژیم را تهدید می کند هر گاه سخن از این تصمیم ها به میان می آید بر شدت بحران آفرینی های رژیم اشغالگر افزوده می شود.

همچنین این رژیم هر چند وقت یکبار به غزه یورش می آورد تا روحیه مقاومت و پایداری مردم فلسطین را محک زده و زیرساخت ها را ویران کند.

رژیم صهیونیستی با اینگونه ماجراجویی ها خود تلاش می کند مردم فلسطین را سرگرم کند تا فرصت پرداختن به برجسته ترین مساله ملی خود را نداشته باشند.

تحلیلگران علت های یورش رژیم صهیونیستی به باریکه غزه را چنین دسته بندی می کنند:

- منافع اقتصادی: رژیم صهیونیستی به منابع گازی سواحل غزه چشم دوخته است و تلاش می کند با یورش به غزه و دور کردن حماس، از این منابع بهره برداری کند.

- از بین بردن لکه ننگ شکست های پیش: این رژیم با هدف قرار دادن باریکه غزه تلاش کرده است تا لکه ننگی شکست جنگ های 22 روزه و هشت روزه را پاک کند.

- تلاش برای ترمیم قدرت بازدارندگی: پس از قدرت یابی گروه های مقاومت، توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی فرسوده شده و این رژیم با هدف قرار دادن گروه مقاومت در باریکه غزه تلاش کرده است قدرت بازدارندگی خود را ترمیم کند.

هر چند تنش ها، آشوب ها، انفجارها و ویرانی های به جا مانده از اقدام های اشغالگران قدس سبب شده است این رژیم احساس کند تنها برنده منطقه است، اما دگرگونی های راهبردی در منطقه و گذر زمان نشان خواهد داد خشنودی این رژیم موقتی است و پس از مدتی روشن خواهد شد این امیدواری ها سرابی بیش نبوده است.

تحلیلگران بر این باورند که مسائلی مانند عقب نشینی آمریکا از افغانستان، تحولات مثبت در پرونده هسته جمهوری اسلامی ایران، پیروزی های نظامی ارتش سوریه، قدرت گیری روسیه در عرصه بین الملل و... باعث می شود رژیم صهیونیستی احساس خطر کند.

به ویژه همه این اتفاق ها در شرایطی رخ می دهد که این رژیم نتوانسته است در گفت و گوی های سازش با طرف فلسطینی دستاوردی داشته باشد. در عرصه نظامی هم این رژیم شکست خورده است.

بنابراین در چنین فضایی رژیم صهیونیستی فقط یک راه پیش روی خود می بیند و آن هم دامن زدن به فتنه های مذهبی و طایفه ای است تا شاید از این راه، تهدیدها را از خود دور کند و فرصتی برای ترمیم خود داشته باشد.

هدف از پروراندن گروه های تکفیری مانند «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) و دیگر جریان های دهشت افکنی این است که منطقه خاورمیانه رو به زبونی و تجزیه رود تا منافع رژیم صهیونیستی برآورده شود.

با وجود این، به نظر می رسد رژیم صهیونیستی فرصت اندکی برای احساس آرامش دارد و دگرگونی های راهبردی در منطقه و جهان این هشدار را می دهد که سرنوشت سیاهی در انتظار این رژیم است.

رژیم صهیونیستی به زودی آنچنان در تنگنا قرار می گیرد که در حل چالش های درونی خود نیز ناتوان می شود و باید برای ادامه بقای خود در انتظار معجزه باشد.

از اصغر یوسفی - گروه تحقیق و تفسیر خبر

پژوهشم**9278**1961**1358
کد N396525

وبگردی