آفتاب

تعیین جانشین اشتون؛ مهم ترین دستور جلسه امروز سران اروپا

تعیین جانشین اشتون؛ مهم ترین دستور جلسه امروز سران اروپا

تهران-ایرنا- تعیین جانشین ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بررسی نامزدهای احتمالی جانشینیˈهرمان ون رامپویˈ رییس شورای اروپا مهم ترین محورهای نشست امروز(چهارشنبه) سران اروپا در بروکسل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ˈای وی آبزرورˈ نشست امروز (چهارشنبه) سران اتحادیه اروپا در بروکسل احتمالا تنها به تعیین جانشین ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی و تصمیم در مورد جانشین ˈهرمان ون رامپویˈ رییس شورای اروپا اختصاص می یابد، اما تعیین نهایی جانشین رامپوی تا پاییز سال جاری میلادی به تعویق خواهد افتاد.

یک مقام مطلع اروپایی گفت: اگر توافق نهایی صورت پذیرد، می توانیم رییس شورای اروپا را تعین کنیم. در غیر این صورت تنها مسئول سیاست خارجی تعیین می شود.

مقام دیگری نیز گفت احتمالا تنها مسئول سیاست خارجی تعیین می شود. تا پایان دوران مسئولیت اشتون و رامپوی پنج ماه دیگر زمان باقی است، اما در مورد جانشین مسئول سیاست خارجی باید در پارلمان اروپا نیز در نشست های توجیهی شرکت کند و با دیگر کمیسیونرهای اتحادیه اروپا در ماه اکتبر (مهر/آبان) در پارلمان حاضر شده و رای موافق اعضای پارلمان اروپا را کسب کند.

مهم ترین موضوع اختلاف نظر مخالفت رهبران احزاب سوسیالیست است. ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه با انتخاب ˈهله تورنینگ اشمیتˈ نخست وزیر دانمارک به جای هرمان رامپوی مخالف است. تورنینگ اشمیت سیاستمدار چپ میانه است، اما به اندازه کافی به راست های میانه نزدیک است که سران کشورهایی مانند آلمان و انگلیس نیز وی را بپذیرند.

برخی منابع دانمارکی از حمایت آلمان، ایتالیا و فرانسه از اشمیت سخن می گویند. هر چند ˈ آنگلا مرکلˈ صدر اعظم آلمان توانایی وی را ستوده است؛ پاریس به دلیل عدم عضویت دانمارک در حوزه یورو هنوز در مورد حمایت از نامزد این کشور تردید دارد.

برخی رسانه های فرانسوی نیز از حمایت اولاند از اشمیت در ازای مجموعه طرح های اقتصادی مهمی که باید در کمیسیون آینده اروپا مطرح شود، خبر می دهند.

در مجموع صبغه سیاسی یکی از مشاغل مهم اتحادیه اروپا بر دیگر مشاغل نیز تاثیر می گذارد، در حالیکه احزاب راست میانه و چپ میانه به طور مساوی مشاغل را بین خود تقسیم می کنند. در صورتی که ˈفدریکا موگرینیˈ وزیر خارجه ایتالیا و مهم ترین نامزد جایگزینی اشتون به این مقام برسد، رییس شورای اروپا باید از میان احزاب راست میانه باشد. ˈاندا کنیˈ سیاستمدار راست میانه ایرلندی از حزب ˈایریش گائلˈ یکی از اسامی است که بسیار شنیده می شود.همچنین ˈوالدیس دامبروسکیسˈ نخست وزیر پیشین لتونی و ˈآندروس انسیپˈ نخست وزیر سابق استونی از دیگر گزینه ها هستند. در صورتی که فردی از حوزه دریای بالتیک به این مقام برسد، کشورهای اروپای شرق نقش مهمی در اداره اتحادیه اروپا خواهند داشت. اما برای جبران اعطای مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به چپ ها، کافی نیست.

یک مقام دیگر در یکی از کشورهای حوزه دریای بالتیک گفت: ما با انتخاب موگرینی موافق نیستیم و این مودبانه ترین روش برای بیان مخالفت ماست. او تجربه کمی دارد و اصلا با اروپای شرقی آشنا نیست. به سختی می توانیم بفهمیم چرا او برای اولین سفر خارجی بعد از انتصاب ایتالیا به عنوان رییس دوره ای اتحادیه اروپا برای دیدار ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه به مسکو رفت.

این مقام مطلع افزود که لهستان همچنان تلاش می کند ˈرادک سیکورسکیˈ وزیر امور خارجه خود را به عنوان نامزد جانشینی اشتون معرفی کند، اما ممکن است این کار تنها با هدف مانع تراشی در انتخاب موگرینی صورت بگیرد نه اینکه واقعا لهستان بخواهد سیکورسکی را جانشین اشتون کند.

وی یادآور شد: ˈکریستیا گئورگیواˈ کمیسیونر کمک های انسان دوستانه اتحادیه اروپا از بلغارستان می تواند نامزد خوبی باشد زیرا زنی از شرق اروپا با سابقه تکنوکرات است و نه سوابق سیاسی. اما یک مقام اروپایی مطلع از بحث های گفت احتمال انتخاب گئورگیوا بسیار کم است. غیر از این در نشست امروز احتمالا در مورد کمیسیونرهای اقتصاد، انرژی و تجارت نیز صحبت می شود. فرانسه می خواهد کمیسیونر اقتصاد، لهستان خواستار انتخاب کمیسیونر انرژی، انگلیس کمیسیونر تجارت و آلمان کمیسیونر فناوری ارتباطات از متخصصان این رشته ها میان اتباع خود هستند.

درهمین حال پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری ˈیورو نیوزˈ با اشاره به احتمال بالای انتخاب یک خانم به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جانشینی اشتون، از موگرینی به عنوان یکی از نامزدهای این مقام نام برد.

اما ˈچارلز تانوکˈ نماینده محافظه کار بریتانیا در پارلمان اروپا در مورد نامزدی موگرینی گفت : ایتالیا روابط بسیار نزدیکی با مسکو و با دولت پوتین دارد. بنابر این فکر می کنم انتخاب او با مخالفت دست کم چهار کشور لتونی، لیتوانی، استونی و لهستان مواجه شود.

این در حالی است که به گفته ˈجیانی پیتلاˈ رییس گروه سوسیالیست های در پارلمان اروپا، موگرینی نه تنها از حمایت دولت ایتالیا بلکه از حمایت همه رهبران سوسیالیست برخوردار است. یورو نیوز نیز کریستالینا گیورگیِِوا را دیگر نامزد جانشینی اشتون نام برده است.

افزون بر این، پایگاه اطلاع رسانی شبکه ˈبی بی سیˈ انگلیسی نیز در گزارشی از نشست امروز سران اتحادیه برای تعیین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رییس شورای اروپا نوشت: بعضی از مفسران می گویند سران اروپا احتمالا امروز تنها می توانند در مورد جانشین مسئول سیاست خارجی تصمیم بگیرند.

بر اساس این گزارش نیز موگرینی و گیورگیِوا دو نامزد مد نظر برای جانشینی اشتون هستند و موگرینی شانس بیشتری دارد.

براساس این گزارش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وظیفه هماهنگ کردن سیاست های اتحادیه را در موضوعاتی مانند برنامه هسته ای ایران، تثبیت وضعیت کوزو و تحریم ها علیه برخی کشورها مانند روسیه برعهده دارد.

این مقام با شرح وظایف یادشده و عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سال 2009 با هدف متحد کردن صدای اروپا ایجاد شد، با آنکه اتحادیه اروپا هنوز در این زمینه به هدف خود نرسیده است. اولویت رهبران انتخاب فردی است که از ارای موافق نمایندگان پارلمان اروپا را نیز برخوردار باشد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معاون ریاست کمیسیون نیز هست. زمانیکه مسئول سیاست خارجی انتخاب شود، اتحادیه اروپا می تواند دیگر کمیسیونر های خود را انتخاب کند. تمام کمیسیونرها تا ماه سپتامبر(شهریور/مهر) باید انتخاب شوند تا بعد از آن در ماه اکتبر با حضور در پارلمان نمایندگان در مورد انها رای گیری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا بر اساس بند 15 از معاهده اتحادیه اروپا، شورای اروپا می تواند رییس خود را با رای اکثریت اعضا برای دوره دو سال و نیمه انتخاب کند که یک دوره نیز قابل تمدید است. رامپوی برای اولین بار در نوامبر 2009 و بار دیگر در مارس 2012 به این مقام انتخاب شده است. دوره فعلی او اول دسامبر 2014 (10 آذر) پایان می پذیرد.

همچنین به موجب بند 18معاهده اتحادیه اروپا شور ای اروپا با موافقت رییس کمیسیون اروپا و بر اساس رای اکثریت اعضا مسئول سیاست خارجی را برای یک دوره پنج ساله انتخاب می کند. سران اروپا در نوامبر 2009 کاترین اشتون را به این مقام انتخاب کردند مسئولیت وی در31 دسامبر (10 دی) پایان می پذیرد.

عصر دیروز ( سه شنبه) در نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ، حکم ˈژان کلود یونکرˈ نخست وزیر سابق لوکزامبورگ به عنوان رییس کمیسیون اروپا رسما تایید شد. وی در نشست دیروز توانست 422 رای موافق را در برابر 250 رای مخالف و 47 رای ممتنع از آن خود کند.

سران اتحادیه اروپا در نشست امروز خود احتمالا وضعیت اوکراین و وضع تحریم های جدید را علیه روسیه بررسی خواهند کرد.

اروپام** 9053 **9157 ** 1064
کد N396189

وبگردی