آفتاب

روزنامه آمریکایی: کری احتمالا به دنبال تمدید مذاکرات هسته ای است

روزنامه آمریکایی: کری احتمالا به دنبال تمدید مذاکرات هسته ای است

تهران - ایرنا - روزنامه آمریکایی ˈکریستین ساینس مانیتورˈ نوشت: ارزیابی ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا از وضعیت مذاکرات بین قدرت های جهانی و ایران نشان می دهد که وی ممکن است در دیدار این هفته خود با رییس جمهوری و نمایندگان کنگره آمریکا، تمدید مهلت مذاکرات را پیشنهاد دهد.

این روزنامه آمریکایی در مطلبی به قلم ˈهووارد لافرانچیˈ افزود: با توجه به نزدیک شدن به مهلت توافق نهایی (یکشنبه آینده)، کری با این ارزیابی به واشنگتن بازگشت که مذاکرات به نتیجه نهایی نزدیک تر شده، هرچند که هنوز توافقی نهایی حاصل نشده است.

ارزیابی مثبت اما محتاطانه کری در وین درباره وضعیت مذاکرات شش کشور و ایران نشان می دهد که وی ممکن است در دیدار با ˈباراک اوباماˈ و نمایندگان کنگره پیشنهاد تمدید محدود مذاکرات را مطرح کند.

به گفته کارشناسان منع گسترش تسلیحاتی نزدیک به مذاکرات، این تمدید مطمئنا آن طور که در توافق موقت نوامبر گذشته ( آذر) مجوز آن صادر شده شش ماه کامل نخواهد بود و احتمالا به چند هفته محدود می شود.

با این حال، حتی چند هفته هم می تواند برای کنگره ای که به شدت درباره مذاکراتی که از اواخر ژانویه گذشته آغاز شد، تردید دارد، بسیار طولانی باشد.

ˈکلسی داونپورتˈ از کارشناسان انجمن کنترل تسلیحاتی مستقر در واشنگتن ، ارزیابی کری در وین را درباره این که همه طرف ها با حسن نیت مذاکره می کنند، ˈ مثبتˈ توصیف کرد. اگر دولت آمریکا تصمیم به تمدید مذاکرات بگیرد، وی باید کنگره را در این زمینه متقاعد کند.

رسانام**9158**1651
کد N396026

وبگردی