آفتاب

دو اولویت مهم که در نخستین کنفرانس مطبوعاتی رئیس جدید پارلمان عراق رونمایی شد

دو اولویت مهم که در نخستین کنفرانس مطبوعاتی رئیس جدید پارلمان عراق رونمایی شد

فارس نوشت:

رئیس جدید پارلمان عراق درجمع خبرنگاران گفت: تصویب بودجه و لایحه‌هایی که از پارلمان پیش باقی مانده، در اولویت برنامه‌های اوست و نامزدهای ریاست‌جمهوری از امروز تا 3 روز دیگر فرصت ثبت‌نام دارند.

«سلیم الجبوری» که دیروز رئیس جدید پارلمان عراق اعلام شد، در نخستین اظهارنظر مطبوعاتی‌اش در جمع خبرنگاران در مقر پارلمان گفت: نخستین اولویت پارلمان جدید، تصویب بودجه سالهای 2014 و 2015 است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «آناتولی»، جبوری گفت: ما مرحله نخست تشکیل دولت جدید را که انتخاب رئیس پارلمان بود پشت سر گذاشتیم و نخستین اولویت پارلمان جدید تصویب بودجه و لایحه‌ها تصویب نشده و باز از زمان پارلمان پیشین است و در این زمینه پارلمان با 2 قوه مجریه و قضائیه در راستای منافع کشور همکاری خواهد داشت.

وی گفت: چالش اصلی کشور، چالش امنیتی است که همه باید با همکاری پارلمان را فعال کنیم.

جبوری درباره بازکردن باب نامزدی پست ریاست‌جمهوری و دو معاون او گفت که از چهارشنبه (امروز) تا 3 روز دیگر این باب برای همه بدون استثنا باز است.

رئیس پارلمان عراق گفت که چهارشنبه هفته آینده، نشست پارلمان برای تعیین و رای‌گیری درباره نامزدهای ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد.

از سال 2003 تاکنون پست نخست‌وزیری عراق به شیعیان، ریاست پارلمان به اهل تسنن و ریاست‌جمهوری به کردها اختصاص یافته است و این یک توافق میان گروه‌های سیاسی عراق بوده و در متن قانون اساسی عراق چنین مسئله‌ای وجود ندارد.

معاون اول جبوری: دیگر دعوای قوه مجریه و مقننه تمام شد

«حیدر العبادی» معاون اول جبوری نیز طی یک کنفرانس خبری گفت: نخستین وظیفه پارلمان ایجاد تغییر ریشه‌ای در فعالیت پارلمان در مقایسه با مرحله پیش است. ضمن اینکه در این پارلمان دیگر منازعاتی میان دو قوه مجریه و مقننه نخواهد بود.

معاون دوم جبوری: امیدوارم سایر مراحل تشکیل دولت آسان باشد

«آرام محمد» معاون دوم او نیز در این کنفرانس گفت: مرحله کنونی مرحله دشواری است و امیدوارم سایر مراحل تشکیل دولت آسان باشد.

23308

کد N395813

وبگردی