آفتاب

بان کی مون خواستار اجرای تحریم ها علیه ˈداعشˈ شد

بان کی مون خواستار اجرای تحریم ها علیه ˈداعشˈ شد

تهران- ایرنا- دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت این سازمان، از کشورهای جهان خواست تحریم بین المللی تسلیحاتی و اقتصادی علیه گروه داعش به منظور تضعیف این گروه تروریستی اجرا کنند.

به گزارش رویترز از مقر سازمان ملل، بان کی مون در گزارشی به شورای امنیت درباره فعالیت هیأت سیاسی سازمان ملل در عراق که رویترز روز سه شنبه به نسخه ای از آن دست یافت، وضع عراق را که بسرعت در حال وخیم تر شدن است، ˈعمیقاً نگران کنندهˈ دانست.

بان در این گزارش نوشت: من بشدت افزایش خشونت به دست داعش و حامیان آن را محکوم می کنم و از کشورهای عضو (سازمان ملل) از جمله همسایگان عراق می خواهم گرد هم بیایند و از عراق در مبارزه اش علیه تروریسم حمایت کنند.

دبیر کل سازمان ملل افزود: کشورهای عضو باید به تعهد خود در زمینه اجرای تحریم های مالی هدفمند، تحریم تسلیحاتی و منع مسافرت وضع شده علیه داعش، عمل کنند.

بان تأکید کرد: نباید به تروریسم اجازه داد که عراق را از مسیر خود به سوی ثبات و دموکراسی منحرف سازد.

بنا به این گزارش، القاعده عراق یک دهه پیش در فهرست سیاه شورای امنیت قرار گرفت و این فهرست سال گذشته روزآمد شد تا گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) را نیز در بر بگیرد.

این گروه تروریستی به سلاح هایی از انبارهای سلاح سوریه و عراق و همچنین به پول هایی از بانک ها در مناطق تسخیر شده دست یافته و همچنین کنترل برخی میدان های نفتی را در دست دارد.

به گزارش ایرنا، با قدرت گرفتن و پیشروی ناگهانی داعش در بخش هایی از عراق، گمانه زنی های زیادی درباره منابع حمایتی این گروه مطرح شده و پای برخی شرکت های نفتی که نفت قاچاق را به قیمت ارزان از داعش خریداری می کنند نیز به میان آمده است.

در این حال، درخواست دبیر کل سازمان ملل برای اجرایی شدن تحریم اقتصادی و تسلیحاتی داعش می تواند به معنای تأیید ضمنی حمایت های اقتصادی برخی کشورها از گروه داعش و نقض تحریم ها علیه این گروه تروریستی باشد.

رسانام**1078**1504
کد N395149

وبگردی