آفتاب

نماینده مجلس: در آب و خاک به خط قرمزهای خطرناک رسیده ایم

نماینده مجلس: در آب و خاک به خط قرمزهای خطرناک رسیده ایم

تهران - ایرنا - نایب رییس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: بی توجهی به منابع آب ، خاک، جنگل ها، مراتع و منابع ژنتیکی گیاهی سبب شده تا در این موضوعات به خط قرمزهای خطرناک برسیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «غلامرضا نوری قزلجه» در نطق میان دستور جلسه علنی روز سه شنبه مجلس به بحران آب در کشور اشاره کرد و افزود: در موضوع مصرف آب باید گفت که ما از اسراف کارترین مردم دنیا هستیم و بیش از دو برابر میانگین جهانی از منابع تجدید شونده خود استفاده می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: حدود 25 درصد از منابع استاتیکی آب های کشور (آبی که نباید برداشت شود) را نیز خالی کردیم و این در حالی است که مسیر پیش رو یک مسیر توام با خشکسالی ها و کاهش سرانه آب کشور حداقل برای 20 سال آینده است.

نایب رییس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی کشور تاکید کرد: در موضوع خاک نیز سرعت فرسایش ها خاک در کشور دو برابر متوسط جهانی است و شاید دردناک تر از آن، تغییر کاربری هایی است که به شدت بر روی زمین های کشاورزی که بسیار محدود است، انجام می گیرد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس افزود: روزانه بخشی از مساحت زمین هایی که قرار است برای ما امنیت غذایی را تامین کنند، از دسترس تولید و فعالیت های کشاورزی خارج می شوند.

نوری تاکید کرد: آیا از خود پرسیده ایم که به کجا می رویم؛ چه چیزی را هدف گرفته ایم؟ آیا دشمنان این مرز و بوم را هدف گرفته ایم؟ آیا رهایی از وابستگی از دیگران را هدف گرفتیم و یا سرزمین خود و آینده خودمان و فرزندانمان را هدف گرفته ایم که این گونه بر منابع طبیعی و آب و خاک این کشور می تازیم.

نایب رییس دوم کمیسیون کشاورزی اضافه کرد: در موضوع مراتع و جنگل ها وضعیت قابل قبولی نداریم که آثار همه ناسپاسی ها و ناشکری ها را همین امروز هم به شکل سیلاب های ویرانگر، خشکیدن تالابها و دریاچه ها و وخامت اوضاع زیست محیطی می بینیم.

نوری تاکید کرد: بی توجهی و کم کاری از سوی عامه مسوولان کار را به جایی رسانده که رهبری در یک هفته اخیر در هر دو مورد از دیدارهای خود نسبت به این مطالب هشدار داده اند و مقابله جدی با از بین رفتن منابع طبیعی کشور و در کنار آن، اهمیت فوق العاده بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی و لزوم حمایت های وسیع از این بخش همانند سایر کشورهای توسعه یافته جهان را برای ما یادآور شدند.

این نماینده مجلس گفت: به نظر می رسد این مطالب پیش نیاز ضروری طرح افزایش جمعیت کشور است که متاسفانه طراحان آن با مدنظر قرار دادن هدف نهایی، از اسباب و وسایل و ضروریات لازم برای دستیابی به آن غفلت کرده اند و حتما می بایست در کنار برنامه افزایش جمعیت، به موضوع امنیت غذایی و پایداری منابع طبیعی کشور نیز توجه ویژه ای داشته باشیم تا آن هدف مهم مدنظر به شکل مطلوبی محقق شود.

نوری ابراز امیدواری کرد که انعکاس اراده عملی برای رفع این معضلات و حمایت از بخش کشاورزی در لایحه بودجه سال 1394 کل کشور و همچنین کاهش سود تسهیلات بانکی بخش کشاورزی دیده شود.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس همچنین از تشکل های بخش کشاورزی خواست تا برای استفاده از فضای ایجاد شده توسط دولت و مجلس به منظور واگذاری بخش قابل توجهی از امور مربوط به فعالیت های کشاورزی از جمله تنظیم بازار تامین نهادهای لازم از کشاورزان اقدام کنند.

وی تاکید کرد: تشکل های بخش کشاورزی برای ایفای نقش خود در تحقق اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی به موضوعاتی چون مصرف بهینه آب، افزایش بهره وری و نهایتاً افزایش تولید در مزارع و واحدهای تولیدی خود به طور جدی بپردازند و آثار این توجه را در تولیدات سال زارعی آتی به نماش بگذارند که یقینا بهترین قدردانی از حمایت های اخیر رهبر معظم انقلاب از بخش کشاورزی خواهد بود.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: پرداختن به مسایل اصلی و مهم جامعه همچون اقتصاد و تولید در کشور و حرکت به سمت خروج از رکود و به دنبال آن بهبود معیشت مردم انتظار بحقی است که مردم از مجلس شورای اسلامی دارند.

نوری افزود: لازمه پایه گذاری یک اقتصاد سالم و سبز در کشور استفاده صحیح و علمی از منابع مختلف کشور است که در پی آن بسیاری از مشکلات دیگر کشور به شکلی پایدار مرتفع خواهد شد.

این نماینده مجلس منابع انسانی را یکی از مقوله های مهم در اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: ایران کشوری غنی از نظر منابع انسانی است ولی این که تا چه اندازه از این پتانسیل بویژه از تحصیلکرده ها و نخبگان کشور استفاده می شود، جای تامل دارد.

نایب رییس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: کم نیستند نیروهایی که مسیر درست در اقتصاد کشور برای آنها یا تعریف نشده است و یا عمل نمی شود و در در نتیجه با انبوهی از نیروهای بیکار و حتی فارغ التحصیل بیکار مواجه هستیم.

نوری افزود: از سوی دیگر کم نیستند تعداد کسانی که از نخبگان جامعه هستند ولی بر اثر فشارها و ارتباطات رسمی و غیررسمی به حاشیه رانده شده و سرخورده می شوند و یا بدتر از آن قصد هجرت از این دیار کرده اند و به اصطلاح فرار مغزها اتفاق می افتد که بهتر است بگوییم فرار دادن مغزها اتفاق می افتد.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از نطق میان دستور خود به تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: امید است زخم های وارده به پیکره امت اسلامی در ماهها و روزهای اخیر برخی حاکمان کشورهای اسلامی را سببی باشد که به خود آیند و با اتحاد و انسجام اسلامی خویش ضمن زدودن لکه های ننگین افراطی گری و تکفیری از دامن مذاهب اسلامی به سوی دشمن مشترک یعنی صهیونیسم جهانی متوجه شوند.

سیام**2025 **1449
کد N394843

وبگردی