آفتاب

ژاپن درصدد وضع قانون برای اعزام نیروی نظامی به خارج است

ژاپن درصدد وضع قانون برای اعزام نیروی نظامی به خارج است

تهران - ایرنا - «شینزو ابه» نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه اعلام کرد: در حال بررسی وضع یک قانون دائمی جهت اعزام نیروهای مسلح ژاپن به خارج از کشور است.

به گزارش خبرگزاری کیودو، وی در سخنرانی در کمیته بودجه مجلس ژاپن گفت: درصدد هستیم تا موضوع قانونی شدن اعزام نیرو به خارج از کشور را مورد بررسی قرار دهیم، ولی ابتدا باید مشاوره هایی در این زمینه صورت گیرد.

سخنان نخست وزیر ژاپن احتمالا به تنش در بین احزاب حاکم این کشور منجر خواهد شد. حزب «نیو کومیتو» که با حزب حاکم لیبرال دمکرات ائتلاف دارد، گفت: با توسعه نقش نیروهای دفاعی ژاپن در خارج از کشور مخالف است.

با این حال، این حزب با اصلاح قانون صلح طلبانه ژاپن که امکان استفاده از حق دفاع از خود یا اعزام نیرو جهت کمک به کشورهای هم پیمان را در صورت بروز درگیری مسلحانه فراهم می آورد، موافقت کرد.

نخست وزیر ژاپن اوایل سال جاری میلادی اعلام کرده بود که قانون صلح طلبانه این کشور که عملیات تدافعی ارتش را محدود می کند، مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

«ابه» با اشاره به این قانون که پس از شکست کشورش در جنگ جهانی دوم از سوی آمریکا وضع شد، گفته بود با توجه به اینکه 68 سال از زمان وضع این قانون می گذرد، لازم است در راستای تغییر و تحولاتی که اکنون پدید آمده است، اصلاحاتی نیز در این قانون صورت گیرد.

آساق 1450**1545
کد N393889

وبگردی