آفتاب
یک مدرس حوزه:

آرزوهای دور و دراز عامل گمراهی انسان است

آرزوهای دور و دراز عامل گمراهی انسان است

یک مدرس حوزه علمیه در تبیین دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان گفت: آرزوهای دور و دراز عامل گمراهی انسان است.

یک مدرس حوزه علمیه در تبیین دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان گفت: آرزوهای دور و دراز عامل گمراهی انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی، در شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان گفت: در دعای این روز این ماه مبارک، می‎خوانیم: «اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ یَا مَنْ لا یَحْتَاجُ إِلَی التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ یَا عَالِما بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ؛ خدایا مرا در این ماه به‌سوی کارهای شایسته هدایت فرما، و حاجت‌ها و آرزوهایم را برآور، ای آن‏که نیاز به‏ روشنگری و پرسش ندارد، ای آگاه به آنچه در سینه جهانیان است بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست».

وی در شرح فراز «اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ» افزود: در این روز از خداوند می‌خواهیم ما را به انجام عمل صالح هدایت کند؛ عمل صالح، کارهای پسندیده و شایسته و مورد تأیید عقل و شرع است که هدف از آن جلب رضایت خدا و نتیجه آن اصلاح و سازندگی است.

عباسی خراسانی گفت: با توجه به معنای لغوی حسن، می‌توان گفت هر عملی که از فطرت پاک انسانی سرچشمه می‌گیرد و نفس و طبع انسان آن را می‌پذیرد، آن عمل نیکو و حسن است.

وی افزود: عمل حسن اعم از عمل صالح است و عمل صالح از درجه و رتبه بالاتری برخوردار است و مختص مؤمنان است، عمل حسن، خوبی فردی است؛ اما صالح نه تنها خود اعمال نیک را برای رضای خدا انجام می‌دهد بلکه دیگران را هم به‌سوی این عمل می‌خواند.

وی اظهار کرد: در این‌ فراز از دعا از خداوند می‌خواهیم ما را به صالح اعمال هدایت کند نه اعمال صالح و این مقام بالاتری است؛ زیرا صالح اعمال ذاتش عمل صالح است و ما هم در این دعا می‌خواهیم عمل صالح جزء ذاتمان شود.

نویسنده صدکلمه خاطرنشان کرد: در فراز دوم دعا "وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ" از خداوند می‌خواهیم حاجات و آرزوهای ما را برآورده‌ کند؛ بین حاجت و امل و آرزو فرق است؛ آرزو به معنای میل داشتن به چیزی است که دستیابی به آن آسان نباشد، چه مورد نیاز باشد یا نباشد.

عباسی افزود: حاجت چیزی است که مورد نیاز و احتیاج انسان است؛ انسان در این روز از خدا می‌خواهد حتی به آمال و آرزوها که با همت بلند و به سختی کسب می‌شوند، برسد.

وی گفت: امل و آرزو یکی از اوصاف پسندیده‌ای است که خداوند در وجود انسان نهاده و عامل حرکت چرخ‌های زندگی انسان است؛ در واقع آرزو به انسان انگیزه زندگی کردن می‌دهد.

وی افزود: باید توجه داشت که همین عامل حیات و نشاط اگر از حد معمول و معقول خود بگذرد و تبدیل به آرزوهای دور و دراز شود، موجب گمراهی انسان و غرق شدن در دنیا می‌شود؛ مانند بارانی که رحمت است؛ اما اگر از حد بگذرد و سیل جاری گردد نقمت است.

وی افزود: دوم، آرزوهایی که موجب غفلت و عقب ماندگی انسان و دلبستگی به دنیا می‌شود که از آن‌ها به عنوان طول امل تعبیر می‌کنند و در روایات مذمت شده‌اند.(إتقوا باطل الأمل)؛ در این فراز از دعا آن‌چه از خدا می‌خواهیم که برای ما مستجاب کند، آرزوهایی است که در جهت کمال و رشد انسانی است.

این استاد حوزه افزود: در فراز یَا مَنْ لا یَحْتَاجُ إِلَی التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ از خدا می‌خواهیم آرزو و حاجات ما را برآورده‌ کند و او کسی است که نیازی به تفسیر و سؤال ندارد و به حال بندگان خویش آگاه است؛ چراکه عالم غیب و شهادت هم او است؛ بعد از خدا، انسان کامل هم نیاز به تفسیر و سؤال ندارد زیرا انسان کامل هم به اذن الهی عالم به غیب و شهود است.

وی افزود: یَا عَالِما بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ ای کسی که به آن‌چه در دل‌های عالمین است، آگاهی؛ در فراز قبل گفتیم خداوند نیاز به تفسیر و سؤال ندارد و در این فراز علتش را بیان می‌کنیم؛ خدا نیاز به تفسیر و سؤال ندارد و بی‌نیاز مطلق است؛ چون عالم به هر چیزی است و آن‌چه در دل‌ها و قلوب پنهان است می‌داند.

این کارشناس حوزوی اظهارکرد: در دعای امروز صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ از خداوند سه درخواست کردیم: هدایت به سوی صالح اعمال که لازمه آن ایمان و شرح صدر است، برآورده کردن حاجات و آرزوها و سومین خواسته، صلوات بر محمد و آل محمد -صلی الله علیه و آله.

انتهای پیام

کد N393811

وبگردی