آفتاب

نماینده مجلس: منطقه آزاد مشترک آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق ایجاد می شود

نماینده مجلس: منطقه آزاد مشترک آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق ایجاد می شود

مهاباد - ایرنا - نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه آزاد تجاری مشترک بین استان آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق در آینده نزدیک ایجاد می شود.

رسول خضری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توافق های اولیه برای ایجاد این منطقه آزاد مشترک با طرف مقابل در اقلیم کردستان عراق انجام گرفته و بلافاصله پس از ایجاد زیرساخت های لازم توسط طرفین احداث آن آغاز می شود.

وی گفت: ایجاد این منطقه آزاد تجاری علاوه بر ایجاد اشتغالزایی در آذربایجان غربی، موجب افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی بین ایران و اقلیم کردستان عراق نیز شده و چهره شهرهای سردشت و پیرانشهر را متحول می سازد.

خضری یادآور شد: پیش بینی می شود با ایجاد این منطقه آزاد مشترک زمینه ایجاد اشتغال برای حداقل 30 هزار نفر در منطقه فراهم شده و از میزان قاچاق کالا نیز به میزان زیادی کاسته شود.

خضری اضافه کرد: میزان مبادلات بین ایران با اقلیم کردستان عراق سالانه به 12 میلیارد دلار می رسد که این ظرفیت وجود دارد که این میزان به 30 میلیارد دلار در سال نیز افزایش پیدا کند.

وی گفت: ایجاد این منطقه آزاد مابین آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق نقش مهمی در افزایش این میزان مبادلات بین دو طرف خواهد داشت.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی افزود: اقدامات لازم برای ایجاد زیرساخت ها برای راه اندازی این منطقه آزاد مشترک توسط طرف ایرانی آغاز شده و قدم های خوبی در این زمینه برداشته شده و طرف عراقی نیز متعهد شده است تا زیرساخت ها و امکانات لازم را در این زمینه فراهم سازد.

وی گفت: در همین راستا تبدیل مرز کیله سردشت به یک مرز رسمی از مهمترین اقداماتی است که هم اکنون به طور جدی در حال پیگیری است و این امر در سفر اخیر استاندار آذربایجان غربی به اقلیم کردستان عراق مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

خضری یادآور شد: با توجه به اینکه اقلیم کردستان عراق یکی از بزرگترین بازارهای مصرف منطقه به شمار می رود و فرصتی طلایی برای امر صادرات است از این رو ایجاد بازارچه های رسمی و مناطق آزاد مشترک باید در اولویت اقدامات دولت قرار گیرد.

آذربایجان غربی با داشتن حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق از مزیت بالای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی بهره می برد که در این بین اقلیم کردستان عراق از جایگاه خاصی در توسعه صادرات این استان برخوردار است.

آذربایجان غربی از طریق سه شهرستان اشنویه، پیرانشهر و سردشت با اقلیم کردستان عراق مرز مشترک دارد.

584/581/ 1495
کد N393733

وبگردی