آفتاب

انتقاد رسایی از به تعویق افتادن سوالش از وزیر راه

انتقاد رسایی از به تعویق افتادن سوالش از وزیر راه

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از به تعویق افتادن سوالش از وزیر راه انتقاد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از به تعویق افتادن سوالش از وزیر راه انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمید رسایی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس در اخطاری مستند به اصول 88 و 85 قانون اساسی و با اشاره به مواد 209 تا 211 آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار کرد: آیا در جایی از مواد آیین‌نامه یا قانون اساسی برای هیات رییسه شأنی در نظر گرفته شده که تشخیص دهند سوال یک نماینده وارد است یا وارد نیست؟

وی افزود: آنچه در قانون اساسی درباره سوال آمده و در آیین‌نامه تشریح شده این است که هر نماینده حق دارد سوال کند، این سوال در کمیسیون مطرح می‌شود و وزیر هم توضیحاتی می‌دهد که ممکن است نمایندگان مثل خود من بعضی مواقع قانع شوند و بعضی مواقع قانع نشوند. کمیسیون هم در مورد ملی بودن یا منطقه‌ای بودن سوال نظر می‌دهد و اعلام نظر نمی‌کند که آیا سوال وارد است یا وارد نیست؟

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به جلسه روز گذشته هیات رییسه مجلس خاطرنشان کرد: سخنگوی هیات رییسه در مصاحبه‌ای گفته که هیات رییسه در این جلسه سوال رسایی از وزیر راه در مورد مسکن مهر را بررسی کرد اما با توجه به اینکه از آخرین باری که وزیر به این سوال پاسخ داده مدت زیادی نگذشته و به دلیل تشابه این سوال با سوال آقای حاجی، رسیدگی آن به وقت دیگری موکول می‌شود.

رسایی خطاب به هیات رییسه مجلس گفت: کجای آیین‌نامه و قانون اساسی به شما حق داده که به سوال من یا همکار دیگری رسیدگی کنید؟ آخرین باری که آقای حاجی از وزیر راه و شهرسازی در مورد مسکن مهر سوال کرد دو ماه پیش بود که ایشان سوال را به رای نگذاشت اما وقتی امروز از آقای حاجی پرسیدم که آیا وزیر به وعده‌هایش عمل کرده گفت که معترض است زیرا وزیر به قول‌هایش عمل نکرده است؟

وی به تاخیر انداختن سوالش از وزیر راه را بدعت نامید و ادامه داد: این بدعت از کجا آمده که جلوی سوال و استیضاح را می‌گیرید؟ یکی از سوالات من از وزرا اعلام وصول شده و نوبتش سه هفته گذشته اما می‌گویند باید با یک نایب رییس صحبت کنید در حالیکه اگر نماینده اصرار به طرح سوالش داشت هیات رییسه حق ندارد جلوی آن را بگیرد. متاسفانه سوالم از وزیر راه و شهرسازی را نیز اعلام وصول نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر آقای حاجی از پاسخ‌های وزیر راه قانع شده بود یا حتی قانع نشده بود و سوال را به رای گذاشته بود باز هم من حق دارم که دوباره در این باره سوال کنم زیرا تا نوبت طرح سوال من چهار ماه طول می‌کشد.

رسایی با اشاره به مشکلات مسکن مهر، اظهار کرد: همه نمایندگان در مسکن مهر درگیر هستند. من به آقای وزیر هم گفتم حق دارید بمب بگذارید و مسکن مهر را منفجر کنید تا از این به بعد آن را ادامه ندهیم اما تا اینجا مردم پول داده‌اند و دولت هم هزینه کرده لذا طرح‌ها را تمام کنید.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: آیین‌نامه چنین حقی به هیات رییسه نداده که سوالات را به تاخیر بیندازد. هیات رییسه نیز قسم خورده به آیین‌نامه عمل کند. شما در دولت قبل ایرادی را به آقای احمدی‌نژاد وارد می‌کردید که چرا به قانون عمل نمی‌کند و وارد هم بود. آیین‌نامه نیز قانون است اما به آیین‌نامه عمل نمی‌شود بنابراین من برای تذکر دادن دیگر آیین‌نامه بلند نمی‌کنم بلکه قرآن بلند می‌کنم.

وی همچنین گفت: می‌توانید آیین‌نامه را عوض کنید و بگویید نمایندگان ابتدا باید هیات رییسه را برای طرح سوال قانع کنند.

رسایی در پایان با بیان اینکه سوال وی درباره مسکن مهر باید در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) اعلام وصول شود؟ گفت که نوبت طرح این سوال دو تا سه ماه دیگر فرا می‌رسد.

محمدرضا باهنر که اداره بخشی از جلسه علنی امروز مجلس را بر عهده داشت، در پاسخ به این اخطار خطاب به رسایی،‌گفت: شما هر چه بگویید من قانع نمی‌شوم. قرار هم نیست که ما تک تک نمایندگان را قانع کنیم بلکه به وظیفه خود عمل می‌کنیم.

نایب رییس مجلس اضافه کرد: عین همین سوال مدت کوتاهی پیش از وزیر پرسیده شده و وزیر هم به آن پاسخ داده است. ممکن است پنجاه نفر نماینده همین سوال را داشته باشند در این صورت می‌توانند سوال را امضا کنند و همه با هم یک سوال را مطرح کنند اما اگر یک سوال را با یک موضوع تکرار کنیم حق بقیه نمایندگان از بین می‌رود.

وی در پایان گفت: ما دیروز در هیات رییسه در مورد سوال بحث کردیم و ان‌شاءالله آن را در نوبت می‌گذاریم و اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N393557

وبگردی