آفتاب

اظهارات نخست وزیر ترکیه در باره بوسنی و تنش سیاسی بلگراد و آنکارا

اظهارات نخست وزیر ترکیه در باره بوسنی و تنش سیاسی بلگراد و آنکارا

بلگراد-ایرنا- اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در جریان انتخاباتی خود مبنی بر اینکه ˈهر کس به بوشنیاک ها دست بزند، با 100 میلیون ترک رو به رو استˈ موجب تنش سیاسی بین بلگراد و آنکارا شده است.

به گزارش ایرنا، آلکساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان در بیانیه ای که از طرف دولت این کشور صادر شد، با اشاره به اینکه بایستی از هر گونه اظهارات که ثبات وضعیت موجود در منطقه را به خطر بیندازد دوری کرد، گفت که از اتحادیه اروپا و به ویژه آلمان انتظار دارد تا به حفظ صلح و امنیت منطقه کمک کند.

در این بیانیه نیز اشاره شده است که صربستان به صلح و ثبات در منطقه پایبند بوده، ولی در عین حال به دیگران اجازه نمی دهد که ثبات و صلح را که ملت ها و کشورهای بالکان غربی در طی یک ده اخیر ایجاد کرده اند، تخریب کنند.

ˈمیلوراد دودیکˈ رییس جمهور صرب های بوسنی و هرزگوین در این رابطه که برای دیدار و گفت و گو با نخست وزیر صربستان به بلگراد سفر کرده است در جمع خبرنگاران گفت: تا موقعیکه تکذیب چنین اظهارات از طرف دفتر نخست وزیر ترکیه و یا حداقل ویر امور خارجه این کشور اعلام نشود، یقین می رود که این اظهارات حقیقت دارد.

آلکساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان نیز پس از دیدار با رییس جمهور صرب های منطقه صربسکا بوسنی و هرزگوین در جمع خبرنگاران در بلگراد با اشاره به اینکه صربستان به توافق نامه دیتون و مردم صرب احترام می گذارد گفت که امروز در دیدار با سفیر ترکیه در بلگراد اطمینان داده شد که اردوغان اظهاراتی را که در برخی از رسانه ها به آن اشاره شده، بیان نکرده است.

وی با بیان اینکه صربستان خواهان روابط خوب با ترکیه است گفت که چنین اظهاراتی در منافع هیچ کس نیست و صربستان در فکر ثبات است و نمی تواند در برابر به خطر افتادن ثبات منطقه بی تفاوت باشد.

ˈایویتسا داچیچˈ معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه صربستان در جمع خبرنگاران در بلگراد در این رابطه با اشاره به اینکه دولت ترکیه گزارش های منتشر شده در برخی از رسانه های روز شنبه گذشته در مورد اظهارات رجب طیب اردوغان در باره بوشنیاک ها را تکذیب کرده است، گفت: صربستان خواهان صلح در منطقه است و به هیچ عنوان از هیچ تلاشی برای تهدید کردن بوسنی و هرزگوین و یا یکی از اقوام منطقه حمایت نمی کند.

خبر پهلو گرفتن دو کشتی جنگی ترکیه در خلیج نئوم در کنار دریای آدریاتیک در مرزهای آبی بوسنی و هرزگوین نیز در این موقعیت حرف و حدیث های زیادی را در محافل سیاسی و رسانه ای بوسنی و هرزگوین و بالکان به دنبال داشته است.

نخست وریز ترکیه همچنین حدود یک سال پیش در طی اقامت خود در شهر پریزرن کوزوو با اظهاراتی مبنی بر اینکه ˈکوزوو، ترکیه است و ترکیه کوزوو است و مردم ترکیه و کوزوو تاریخ و تمدن یکسان دارند.ˈ با واکنش شدید مقامات بلند پایه صربستان مواجه شد.

توافقنامه ˈدیتونˈ در سال 1995 میلادی پایان جنگ در بوسنی و هرزگوین و ثبات در منطقه بالکان را موجب شد، اما ساختار سیاسی کنونی این کشور از جمله دلایل نابسامانی سیاسی و اقتصادی در بوسنی و هرزگوین به شمار می رود.

بوسنی و هرزگوین بر اساس قرارداد صلح دیتون از یک هویت سیاسی جمهوری صرب ها و یک بخش مسلمان و کروات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین با 10 استان تشکیل شده است.

صرب های بوسنی و هرزگوین که بیش از یک میلیون نفر از جمعیت بوسنی و هرزگوین را تشکیل می دهند در چارچوب جمهوری صرب ها در این کشور در بیشتر زمینه های سیاسی و اقتصادی مستقل عمل می کنند و با صربستان در تمامی بخش ها به ویژه در زمینه های اقتصادی و تجاری رابطه بسیار نزدیکی دارند.

اروپام**2061** 3404
کد N392810

وبگردی