آفتاب
در نشست بررسی وضعیت حجاب در وزارت کشور مطرح شد

گزارش‌های مربوط به حجاب با واقعیات جامعه تفاوت دارد

گزارش‌های مربوط به حجاب با واقعیات جامعه تفاوت دارد

نهمین نشست دبیران ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان برای رسیدگی به مساله حجاب در دستگاه‌های دولتی با حضور وزیر کشور و چند تن از نمایندگان مجلس و دبیران این ستاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اشکال اصلی دستگاه‌ها این است که بعضی مسئولان معتقدند اگر برای رعایت حجاب فشار آورده شود، آزادی افراد سلب می‌شود گفت: گاهی افراد در جایگاه خود قرار نمی‌گیرند و نمی‌دانند روابط دینی درباره حجاب و عفاف چیست.

وی در ادامه افزود: بسیاری از گزارش‌هایی که درباره حجاب و عفاف بیان می‌شود با واقعیات تفاوت دارد. همچنین مجریان قانون حجاب ضعف آموزشی دارند که باید از ظرفیت حوزه علمیه برای جبران این ضعف استفاده کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به این جمله رهبری که عفاف و حجاب با بخشنامه بهبود نمی‌یابد اظهار کرد: باید بسترسازی فرهنگی در این زمینه انجام شده و نهادهای مرتبط با حوزه حجاب فعال شوند.

سالک همچنین با اشاره به اینکه باید الگوی لباس مدارس و ادارات طراحی شود خاطرنشان کرد: نقش دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی در مساله حجاب حیاتی و اولیه است. در حال حاضر بین برنامه‌های اجرایی در حوزه حجاب تناسبی وجود ندارد.

سالک همچنین اظهار کرد: مافیایی که از خارج از کشور دستور می‌گیرد و با طراحی لباس با حجاب مبارزه می‌کند باید شناسایی شود.

این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد: باید در معارف دین عمیق شد و فهم سیاسی جوانان را افزایش داد تا آن‌ها آثار بدحجابی را متوجه شوند.

سالک همچنین به کارت زرد مجلس به وزیر کشور اشاره کرد و گفت: عده‌ای به دنبال ضربه زدن به وزیر و وزارت کشور هستند و کارت زرد مجلس نیز در همین راستا بود.

در ادامه فاطمه رهبر رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه اکنون حجاب یک مساله دینی نبوده بلکه به مساله سیاسی تبدیل شده است خاطرنشان کرد: در اول تیرماه قرار بود با هدف مخالفت با حجاب در تهران تجمعاتی صورت بگیرد.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه در سال‌های گذشته در بودجه‌نویسی مبلغی برای حجاب و عفاف درنظر گرفته نمی‌شد اظهار کرد: باید وزارت کشور بر تهیه و فروش لباس بانوان نظارت کند.

فاطمه رهبر در پایان با اشاره به اینکه کارت زرد مجلس به وزیر کشور درواقع به شخص وزیر و مدیریت وی نبوده است خاطرنشان کرد: این کار به منزل اعتراض مجلس به وضعیت حجاب در جامعه بود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست پورمختار رییس کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه این کمیسیون گزارشی از مساله حجاب و عفاف را و نحوه اقدامات دستگاه‌های مختلف را به زودی ارائه می‌کند خاطرنشان کرد: بعد از روز اول تیر که قرار بود تجمعی برای مقابله با حجاب انجام بگیرد تولید فیلم‌های مستهجن و فیلم‌هایی که در آن حجاب بانوان رعایت نمی‌شود افزایش یافت. در حال حاضر نهادهای بین‌المللی در گزارش‌های حقوق بشری خود به آزادی حجاب اشاره می‌کنند و رعایت حجاب را با رعایت حقوق شهروندی در تضاد می‌بینند بنابراین مسائل سیاسی مربوط به حجاب خود را بیشتر نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه اقدامی جدی و موثر درباره حجاب تاکنون انجام نگرفته است، خاطرنشان کرد: ‌تاکنون هیچ گزارش تحلیلی از علل بی‌حجابی‌ها ارائه نشده است.

این نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه نظارت باید به صورت واقعی‌تر انجام شده و صرفا به مطالعه گزارش‌ها محدود نشود خاطرنشان کرد:‌ برای رسیدگی به مساله حجاب می‌توان در وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها معاونت فرهنگی و اجتماعی ایجاد کرد تا آن‌ها به مساله حجاب رسیدگی کنند.

براساس این گزارش، میرباقری قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی نیز با بیان اینکه 11 برنامه در ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت ملی برای رسیدگی به مساله حجاب تهیه شده است خاطرنشان کرد: در ادارات دولتی باید هم کارمندان دولت حجاب را رعایت کنند و هم ارباب رجوع‌ها باید به این مساله توجه کنند. ما برای تحقق این امر در حال تلاش هستیم و همچنین مدنظر داریم که حجاب و عفاف در خانواده‌های کارکنان حکومتی جاری و ساری شود.

وی در ادامه اظهار کرد:‌ برای شکل‌گیری مساله حجاب ستادی در وزارت کشور ایجاد شده است که رییس این ستاد وزیر کشور و جانشین آن معاون وزیر است. این ستاد در استان‌ها نیز تشکیل شده به گونه‌ای که استاندار هر استان رییس این ستاد است. ما براین اساس بالاترین مقام اجرایی هر دستگاه را مسئول حجاب و عفاف کرده‌ایم.

وی با اشاره به بعد نظارتی ستاد مرکزی صیانت حریم از امنیت و حقوق شهروندان گفت:‌ نقاط ضعف و قوت دستگاه‌ها درباره مساله حجاب بارها گوشزد شده است.

میرباقری همچنین خاطرنشان کرد: بر طبق نظرسنجی‌ها آگاهی مردم نسبت به حجاب بالاست،‌ تعلق خاطر آن‌ها از آگاهی‌ها آن‌ها پایین تر بوده و عمل آن‌ها نیز ضعیف‌تر است. برای حفظ حجاب و عفاف دانش، آگاهی، علم ، ایمان و اعتقاد و فکر و عمل مهم است که ما بین ایمان، علم و عمل فاصله داریم.

معاون وزیر کشور در پایان اظهار کرد: ما مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی را مورد بازبینی قرار داده و این شورا می‌تواند این مصوبه را مورد بازبینی قرار دهد و برای آن ضمانت اجرایی درنظر بگیرد.

به گزارش ایسنا، در این نشست دبیران ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان به صورت جداگانه در مورد وضعیت حجاب و اقدامات این ستاد گزارش‌هایی را ارائه کردند.

انتهای پیام

کد N392762

وبگردی