آفتاب

نشست سه جانبه ایران، سوریه و سوئیس درباره کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سوریه

نشست سه جانبه ایران، سوریه و سوئیس درباره کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سوریه

چهارمین نشست سه جانبه ایران ، سوریه و سوئیس با هدف بررسی آخرین وضعیت انسانی در سوریه و طراحی راهکارهای مناسب و عملی کمک رسانی به مردم این کشور در ژنو برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری مهر ، در این نشست رضا عامری مدیر کل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان ، امانوئل بلر مدیر کل امور بشردوستانه سوئیس و حسام الدین آلا معاون بین الملل وزیر خارجه سوریه پیرامون ارسال کمکهای بشردوستانه به سوریه مذاکره کردند . حساسیت شرایط انسانی در سوریه ، ضرورت برخورد فنی و تخصصی با موضوع انساندوستانه ، احترام به حاکمیت ملی سوریه و ضرورت هماهنگی با دولت و هلال احمر این کشور در ارسال کمکهای انساندوستانه ، از جمله موضوعاتی بود که بعنوان اصول مشترک مورد تأکید قرار گرفت .

مدیر کل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در این نشست ، با تشکر از اقدامات بعمل آمده از سوی دولت سوریه در امر کمک رسانی و اهتمام سوئیس به مسأله بشردوستانه در سوریه ، اراده موجود نزد طرفین سوری و سوئیسی برای استمرار همکاری در بحث انساندوستانه را مورد تقدیر قرار داد . وی بر آمادگی کشورمان جهت کمک به شکل گیری توافق سوئیس و سوریه و اجرایی شدن توافقات در امر کمک رسانی بشردوستانه تأکید کرد .

 مدیر امور بشردوستانه سوئیس نیز با تقدیر از تلاشهای کشورمان در کمک به موضوع انساندوستانه در سوریه ، موضوع انسانی در این کشور را برای سوئیس مهم برشمرد و بر ضرورت اتخاذ گامهای عملی برای فعالیتهای انساندوستانه در همکاری نزدیک با دولت و مسئولان سوریه تأکید کرد .

معاون وزیر خارجه سوریه تحریمهای اقتصادی و اقدامات گروههای تروریستی را دو عامل اصلی در نابسامانی اوضاع انسانی در کشورش ذکر کرد و با اشاره به اثرات مستقیم و غیر مستقیم این تحریمها بر زندگی روزانه مردم به خصوص در زمینه مواد غذایی و دارو ، خواستار رفع این تحریمها شد .

وی با اشاره به همکاری خوب دولت سوریه با سازمان ملل و دیگر سازمانهای غیر دولتی فعال در امر بشردوستانه برای تسهیل کمک رسانی به مناطق مختلف سوریه اظهار داشت : متأسفانه علیرغم همه این همکاریها برخی طرفهای خارجی سعی دارند با سیاه نمایی و سروصدای تبلیغاتی ، وضعیت انسانی در سوریه را غیر از آنچه که هست جلوه داده و دولت سوریه را متهم به کارشکنی در امر کمک رسانی کنند .

معاون وزیر خارجه سوریه گزارشی از اقدامات کشورش در زمینه کمک رسانی و تسهیلات ارائه شده در این زمینه ارائه کرد .

به پیشنهاد هیأت کشورمان و آمادگی طرف سوری ، توافق شد دور پنجم این گفتگوها در آینده نزدیک در دمشق برگزار گردد .

این همکاری سه جانبه ، ابتکار عملی است که براساس پیشنهاد کشورمان شکل گرفته و پیش از این دو نشست در تهران و یک نشست در مشق برگزار شده و نتایج خوبی در پی ریزی زمینه ها و بسترهای کمک رسانی سوئیس به سوریه در پی داشته است .

کد N392616

وبگردی