آفتاب

دستگیری 100 تن از "بانوان سفیدپوش" در کوبا

دستگیری 100 تن از "بانوان سفیدپوش" در کوبا

عوامل امنیتی در کوبا راهپیمایی فعالان مخالف "بانوان سفیدپوش" را درهم شکسته و در اقدامی غیرمعمول حدود 100 تن از آن‌ها را دستگیر کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این زنان که شعار "آزادی، آزادی" سر داده بودند، توسط ماموران پلیس و لباس شخصی کوبا دستگیر شدند.

گروهی متشکل از 100 تن از حامیان دولت کوبا که به همراه ماموران پلیس و لباس شخصی به صحنه راهپیمایی در منطقه میرامار هاوانا رسیده بودند، با عصبانیت شعار "زنده باد فیدل، زنده باد رائول" سر دادند.

این گروه زنان که در سال 2003 میلادی شکل گرفته و متشکل از بیوه‌ها و بستگان زندانیان سیاسی است، با اجازه دولت هر یکشنبه در پایتخت کوبا پس از سخنرانی "سانتاریتا" دست به راهپیمایی می‌زنند.

از آنجایی که آنها تنها گروهی هستند که اجازه برگزاری اعتراضات منظم از سوی دولت را دارند، بازداشت شدنشان بسیار محدود و غیرمعمول است.

اما روز یکشنبه چندین مامور پلیس گروه بزرگی از معترضان را که به جای طی کردن مسیر معمولشان، می‌خواستند به سمت دریا بروند، محاصره و دستگیر کردند.

مانوئل کوئستا مورئا، یکی از معترضان گفت: بانوان سفیدپوش در حال رشد و افزایش پایگاهشان در جامعه هستند و این مساله برای مشروعیت دولت کوبا واقعا خطرناک است. به همین دلیل آن‌ها به شدت سرکوب شدند.

گیلرمو فاریناس، یکی از معترضان و برنده جایزه ساخارف پارلمان اروپا در سال 2010 میلادی گفت: فکر می‌کنم که دولت کوبا تمامی اقدامات برای جلوگیری از رشد بانوان سفیدپوش را انجام می‌دهد. این بازداشت‌های وسیع روز یکشنبه را توضیح می‌دهد.

راهپیمایی روز یکشنبه با بیستمین سالروز غرق شدن 37 تن از جمله 10 کودک که قصد داشتند با یک کشتی یدک کش از کوبا فرار کنند، مصادف شده است. این یدک کش پس از رهگیری توسط چهار کشتی دولت کوبا غرق شد که به گفته بازماندگان، آن چهار کشتی با آب پرفشار کشتی یدک کش را هدف گرفته و آن را غرق کردند.

در حالی که بستگان کشته شدگان دولت کوبا را مقصر آنچه رخ داده، می‌دانند؛ هاوانا همچنان تاکید دارد که آن یک حادثه بوده است.

انتهای پیام

کد N392319

وبگردی