آفتاب

تظاهرات علیه حضور پناهجویان سوری در ترکیه

تظاهرات علیه حضور پناهجویان سوری در ترکیه

آنکارا – ایرنا – حدود یک هزار تن از شهروندان ترکیه ای در شهر ˈقهرمان ماراشˈ واقع در جنوب شرق ترکیه علیه حضور پناهجویان سوری در این کشور دست به تظاهرات زدند و با پلیس درگیر شدند.

در این تظاهرات که دیشب رخ داد دست کم سه نفر زخمی و شماری از مغازه ها که روی آنها تابلوهایی به زبان عربی نصب شده بود، مورد حمله قرارگرفت و خسارت هایی به آنها وارد شد.

شبکه خبری ˈسی.ان.ان.ترکˈ امروز دوشنبه گزارش داد این تظاهر کنندگان که از طریق شبکه های اجتماعی سازماندهی شده اند، در میدان مرکزی شهر گرد آمدند و با ادعای اینکه حضور پناهجویان سوری در این شهر آرامش و امنیت را برهم زده، دست به تظاهرات زدند.

بنابراین گزارش پلیس مانع از راهپیمایی تظاهرکنندگان به سوی مناطق اسکان پناهجویان سوری شد و در پی آن درگیری بین تظاهرکنندگان و پلیس رخ داد که طی آن یک پلیس و دو نفر دیگر زخمی شدند.

تظاهر کنندگان خشمگین سپس به آن دسته از مغازه هایی که بر سر در آن ها تابلوهایی به زبان عربی نوشته شده بود حمله کردند و ضمن پائین آوردن این تابلوها، خساراتی به مغازه ها زدند.

سی.ان.ان.ترک افزود: پلیس با استفاده از گاز اشک آور و خودرو های آب پاش تظاهرکنندگان را متفرق کرد و به دنبال آن تدابیر امنیتی خود در نزدیکی محل اردوگاههای پناهجویان سوری را افزایش داد.

زمان حضور پناهجویان سوری در ترکیه به سه سال نزدیک شده است. حدود 250 هزار تن از این پناهجویان در شهرهای مرزی ترکیه با سوریه در اردوگاهها و به ادعای مقامات ترکیه بیش از 600 تا 700 هزار تن از آنان نیز در خارج از اردوگاهها و در شهرهای مختلف ترکیه زندگی می کنند.

گزارش شده است که شمار این پناهجویان که در مناطق فقیر نشین و حاشیه ای شهر استانبول زندگی می کنند به بیش از یکصد هزار نفر رسیده است.

در آنکارا نیز هزاران پناهجوی سوری در شرایط بسیار بد در حلبی آبادها و حاشیه شهر زندگی می کنند.

در یک سال اخیر همسو با افزایش مشکلات اجتماعی حضور شمار زیادی از پناهجویان سوری در ترکیه، خبرهایی از درگیری بین پناهجویان سوری با شهروندان و یا اعتراضات شهروندان ترک به حضور پناهجویان در محله های خود در رسانه های این کشور منتشر می شود.

در یکی دو ماه اخیر همسو با پیش روی نیروهای دولتی در سوریه و افزایش کنترل ارتش آن کشور بر مناطق مختلف، شماری از پناهجویان سوری از ترکیه به میهن خود بازگشته اند.

آخرین خبرها حاکی از بازگشت روزانه حدود 100 تا 250 نفر از این پناهجویان به کشور خود است.

خاورم/2011**1446
کد N392229

وبگردی