آفتاب

حذف عوارض گمرکی بین ایران و پاکستان تسهیل‌کننده‌ی مبادلات تجاری

حذف عوارض گمرکی بین ایران و پاکستان تسهیل‌کننده‌ی مبادلات تجاری

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های سیستان و بلوچستان گفت: علاقه دو کشور ایران و افغانستان به توسعه‌ی مناسبات تجاری از یک میلیارد دلار کنونی به 5 میلیارد دلار مستلزم ایجاد ساز و کارهای عملی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سیستان و بلوچستان،«علی خانقائی» در نشست مشترک با «محمد زمان نورستانی» سرکنسول افغانستان در زاهدان افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات عملی در این راستا راه‌اندازی پایانه‌ی مرزی پیشین در جنوب استان و توسعه‌ی این منطقه است.

وی با اشاره به یادداشت تفاهم‌های کمیسیون حمل و نقل جاده‌ای دو کشور برای راه‌اندازی مرز رسمی جدید در پیشین انعقاد پروتکل مشترک مرزی برای راه‌اندازی مرز رسمی ضروری بنظر می‌رسد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های سیستان و بلوچستان حذف عوارض گمرکی بین دو کشور را برای تسهیل مبادلات تجاری مهم دانست و افزود: این به کاهش هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل و در نتیجه کاهش بهای تمام شده کالا منجر می‌شود.

خانقائی اظهار کرد: مشکلاتی در اخذ ویزا برای رانندگان ترانزیتی وجود دارد و هم‌اکنون برای رانندگان که محل صدور شناسنامه آنها استان سیستان و بلوچستان نیست در زاهدان ویزا صادر نمی‌شود که باید این مشکل برای روانسازی ترددها برطرف شود.

وی با اشاره به حجم تردد مسافر بین دو کشور افزود: برای خدمت‌رسانی مناسب تردد مسافر از طریق شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی مسافری دو کشور انجام شود و در صورت ایجاد شرایط حضور ناوگان مسافربری عمومی و اتوبوس‌های ایرانی در پاکستان، بخش خصوصی از آن استقبال می‌کند.

سرکنسول پاکستان با تأکید بر ضرورت اهمیت توسعه‌ی مناسبات میان دو کشور گفت: در سفر اخیر سفیر پاکستان در استان و در دیدار با مقامات استانی به برطرف کردن موانع برای راه‌اندازی پایانه‌ی مرزی پیشین و تسهیل مراودات تجاری تأکید شد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌ی مرزی مراودات تجاری مرزی بین دو کشور در مردادماه در پاکستان، این نشست را فرصت مناسبی برای برطرف کردن و توسعه‌ی مناسبات در زمینه‌های مختلف دانست.

انتهای پیام

کد N392160

وبگردی