آفتاب

جزئیات حضور کارشناسان آمریکایی در اردن برای مقابله با تهدیدات تروریست‌ها

جزئیات حضور کارشناسان آمریکایی در اردن برای مقابله با تهدیدات تروریست‌ها

منبع عالی رتبه تاکید کردند که نظامیان آمریکایی از چند ماه قبل در اردن حضور دارند تا با مقامات این کشور جهت محافظت از مرزهای اردن در قبال خطر تروریست‌ها هماهنگی‌های لازم را به عمل آورند و به هم کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، پس از اینکه داعش اعلام کرد که اردن و آمریکا در راس اهداف آتی این گروه قرار دارند به نظر می‌رسد که هماهنگی اردن و آمریکا برای مقابله با تحولات سریع در عراق در بالاترین سطوح خود قرار دارد.

در همین حال، منابع اردنی تاکید کردند که امان موفق شده است به گروه‌های تندرو در عراق و پیش از آن در سوریه نفوذ پیدا کند.

منابع عالی رتبه فاش کردند که صدها کارشناس نظامی آمریکا از ماه‌ها قبل در اردن حضور دارند تا برای محافظت از مرزهای این کشور در قبال خطر گروه‌های تندرو با امان هماهنگی‌های لازم را به عمل آورند به ویژه اینکه گروه‌های تندرو نزدیک مرزهای اردن شدند یا اینکه پایگاه‌هایی را در نزدیکی این مرزها ایجاد کرده‌اند.

این منابع اعلام کردند، پس از اینکه گروه‌های تندرو بخش‌های گسترده‌ای از خاک عراق از جمله مناطق نزدیک به مرزهای اردن را تحت تصرف خود درآوردند این کارشناسان با طرف‌های نظامی و امنیتی اردنی همکاری دارند و مقامات اردنی تهدید گروه‌های تروریستی در عراق را در راس اولویت‌های خود قرار داده‌اند.

اما تحول برجسته‌ای که اخیرا رخ داد این بود که منابع اردنی فاش کردند که این کارشناسان آمریکایی هستند که برنامه‌های رایزنی ارائه شده از طرف خود به دولت عراق را رهبری و هدایت می‌کنند و اردن پایگاه اصلی برای فعالیت‌های جدید آمریکا در عراق شده است که برخی از این فعالیت‌ها عملیاتی در خاک عراق برای مقابله با گروه‌های تندرو به ویژه داعش است.

این منابع خاطرنشان کردند که عملیات در عراق از اردن آغاز می‌شود به حدی که برخی از این منابع از فرستادن پهپادهایی از اردن برای حمله به پایگاه‌های تندروها در عراق خبر داده‌اند.

خبرهایی نیز حدود یک سال قبل منتشر شده بود که نشان می‌داد امان و واشنگتن در خصوص تشکیل پایگاهی برای این پهپادها در اردن جهت مقابله با رشد القاعده و گروه‌های وابسته به آن در سوریه و عراق توافق یافتند.

این در حالی است که محمود مومنی، وزیر مشاور اردنی در امور رسانه‌ای و ارتباطات به شدت وجود پایگاه‌های آمریکایی در اردن را تکذیب و در عین حال تاکید کرده است که همکاری‌های اداری در سطح کارشناسان و دیگر سطوح با آمریکا و دیگر کشورهای دوست و برادر وجود دارد.

از سوی دیگر، یک منبع اردنی که به نهادهای مسئول تصمیم‌گیری نزدیک است، اعلام کرد که هیچ گونه پایگاه‌های پهپادی آمریکایی در عراق وجود ندارد و عملیاتی علیه گروه‌های مسلح در عراق و دیگر کشورها از اردن آغاز نمی‌شود.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، اظهار کرد که عالی‌ترین نهادهای تصمیم‌گیری در اردن نسبت به تحولات سریع در عراق به ویژه پیشروی‌های گروه‌های تندرو از جمله داعش به شدت نگران هستند.

این منبع در عین حال به برنامه‌های اردنی - آمریکایی برای محافظت از مرزهای این کشور با سوریه و عراق اشاره کرد و گفت: کارشناسان آمریکایی در سطوح مختلف در چارچوب این برنامه‌ها فعالیت می‌کنند که به اردن در موارد زیادی برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها از عراق و سوریه کمک کرده است.

این منبع در توجیه همکاری و هماهنگی اردن و آمریکا اعلام کرد که این دو کشور با دشمنی مشترک روبه‌رو هستند که همان گروه‌های تروریستی است.

وی عنوان داشت: تلاش‌های اردن و آمریکا در بخش بسیاری در راستای فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی است که هدف از آن پیشگیری از وقوع رخدادهایی علیه اردن است و امان عملا موفق شده است به تعدادی از گروه‌های تندرو راه پیدا کند و از طرح‌های آن‌ها اطلاع کسب کند که این مساله به مقامات اردنی برای اتخاذ تصمیم‌های مناسب کمک می‌کند.

آمریکا سالانه کمک‌هایی به ارزش 600 میلیون دلار به اردن کمک می‌کند که نیمی از آن به صورت کمک‌های امنیتی و نظامی است.

این در حالی است که سیاستمداران و کارشناسان اردنی اعلام کردند که ارزش کمک‌های امنیتی و نظامی آمریکا بسیار بیشتر از این رقم است چرا که اردن جایگاه مهمی برای واشنگتن دارد و از سوی دیگر نقش مهمی را در مقابله با القاعده و گروه‌های وابسته به آن ایفا کرده است.

در همین حال، فهد خیطان تحلیلگر سیاسی اعلام کرده است که دیدگاه مشترکی از سوی مقامات اردنی و آمریکایی نسبت به ماهیت تهدیدها از گروه تروریستی در سوریه و عراق وجود دارد.

وی عنوان داشت: پیشتر مقامات اردنی و آمریکایی خطر نشات گرفته از گروه‌های تندرو در سوریه را بزرگترین خطر برای دو طرف تلقی می‌کردند اما به تدریج جهت گیری‌ها به سمت عراق تغییر کرد بویژه اینکه تهدید گروه‌های تندرو در عراق به مرزهای اردن رسیده است.

انتهای پیام

کد N392154

وبگردی