آفتاب

صربستان شدت تدابیر ریاضت اقتصادی را کاهش می دهد

صربستان شدت تدابیر ریاضت اقتصادی را کاهش می دهد

تهران-ایرنا- وزیر دارایی موقت صربستان روز دوشنبه گفت که قصد دارد از شدت تدابیر ریاضتی از پیش اعلام شده برای کاهش حقوق مستمری بگیران و کارمندان دولت بکاهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بلگراد،ˈلزار کراستیکˈ وزیر دارایی پیشین صربستان روز شنبه گذشته (21 تیر/ 12 ژوئیه) از مقام خود کنار رفت. وی دلیل استعفای خود را برخوردار نبودن از حمایت ˈالکساندر ووسیچˈ نخست وزیر صربستان برای اجرای تدابیر ریاضتی مد نظر خود به منظور کاستن از کسری بودجه عنوان کرد. کراستیک قصد داشت با کاهش هزینه های عمومی از کسری بودجه افسارگسیخته صربستان بکاهد.

صربستان به زودی باید مذاکرات با صندوق بین المللی پول را برای دریافت وام آغاز کند، کراستیک می خواست هزینه های عمومی را با کاستن از حقوق کارمندان دولت 15 تا 20 درصد کم کند.

دوسان ووجاویچ که موقت جانشین او شده روز دوشنبه گفت به دنبال کاهش دستمزد کارکنان دولت و مستمری بگیران تا 10 درصد است.

وی افزود: ما تلاش می کنیم در حوزه ای اقدامات خود را به انجام رسانیم که منطقی و عقلانی باشد و 10 درصد منطقی است. کل بسته باید برای صندوق بین المللی پول و بازارهای جهانی قابل قبول باشد.

کراستیک همچنین خواستار تعدیل 160 هزار نفر از تمامی نیروی کار دولتی 700 هزار نفری صربستان در بازه زمانی 2 سال شده بود، وی این اقدام را بهترین راه برای کاستن از کسری بودجه نزدیک به 8 درصدی صربستان می دانست.

ووجاویچ گفت که هدف او رساندن کسری بودجه 182 میلیارد دیناری (یک میلیارد و 560 میلیون دلار) در سال جاری به کسری بودجه 130 میلیارد دیناری (یک میلیارد و 100 میلیون یورویی) تا آخر سال 2017 است. انتظار می رود دولت صربستان در بودجه سال 2014 این کشور بازنگری کرده و پیش بینی ها از کسری بودجه خود را در سپتامبر (شهریور/مهر) افزایش دهد.

اروپام**9157 **1561**1010
کد N392114

وبگردی