آفتاب

وین 6؛دومین دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در هتل کوبورگ

وین 6؛دومین دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در هتل کوبورگ

وین - ایرنا - ششمین مرحله مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 درحالی امروز دوشنبه وارد سیزدهمین روز خود می شود که محمد جواد ظریف و جان کری قرار است دومین دیدار دوجانبه خود را در هتل کوبورگ وین برگزار کنند.

به گزارش ایرنا،مذاکرات هسته ای وین 6 که تا روز یازدهم با دستور کار نگارش متن پیش نویس توافق جامع هسته ای پیش می رفت، روز گذشته ( یکشنبه) با ورود وزیران امور خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان،انگلیس و فرانسه به وین و ملحق شدن به هیات های مذاکره کننده با جدیت بیشتری برای رفع اختلاف های موجود پیگیری شد.

محمد جواد ظریف در دیدارهای گروهی و دو جانبه با همتایان آمریکایی و اروپایی خود درخصوص روند مذاکرات هسته ای و نزدیک تر کردن دیدگاه های طرفین بحث و تبادل نظر کرد و در این ملاقات ها، دیدار با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا طولانی ترین بود که بیش از 90 دقیقه به طول انجامید.

جان کری بعد از پایان این دیدار به خبرنگاران گفت: مذاکرات بسیار خوبی بود اما تازه اول راه است و باید همچنان ادامه دهیم.

وزیران اروپایی بلافاصله بعد از دیدار گروهی با وزیر خارجه ایران و همچنین برگزاری دیدارهای دوجانبه با ظریف ودیگر همتایان خود وین را ترک کرده و راهی پایتخت های خود شدند اما جان کری همچنان در هتل ماریوت وین اقامت دارد و قرار است امروز دومین دیدار خود را به همتای ایرانی اش انجام دهد.

وزیر امور خارجه ایران شب گذشته بعد از رایزنی های 5 ساعته با همتایان امریکایی و اروپایی خود و همچنین ملاقات با اعضای هیات های مذاکره کننده روسیه و چین در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد:در مذاکرات هسته ای هنوز به نتیجه نرسیده ایم اما هفت روز سخت و سنگین را برای ادامه مذاکرات پیش رو داریم.

محمد جواد ظریف خاطرنشان کرد:در همه این ملاقات ها سعی کردیم با استفاده از فرصت حضور وزیران در وین تلاش کنیم روش های قابل توجه و نوگرایانه ای را برای حل معضلات باقی مانده و رفع موانع پیدا کنیم، زیرا هدفی که در برنامه مشترک اقدام ژنو تعیین کردیم کاملا مشخص است که برنامه هسته ای ایران باید ادامه یابد و البته در کنار آن نگرانی ها درمورد هرگونه احتمال سوء استفاده نیز رفع شود. هدف ما هم همین است.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: اینکه راجع به مواردی به صورت یکجانبه پیش بینی هایی یا حد و مرزهایی تعیین شود، حتما به این کار کمکی نمی کند. ما امروز تلاش کردیم که راه های جدیدی را بررسی کنیم.

ظریف افزود: هنوز به توافقی نرسیده ایم اما بحث ها خیلی خوب بوده و احساس کردم که همه طرف ها با علاقه برای اینکه اگر امکان داشته باشد راهی پیدا شود، برای آن تلاش می کنند و امیدواریم که همین جو با جدیت ادامه یابد.

ششمین مرحله مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق جامع هسته ای که از 11 تیرماه ( 2 جولای) آغاز شده، تا 20 جولای ( 29 تیرماه) پایان مهلت تعیین شده در توافق موقت هسته ای ژنو، به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

اروپام** 1701** 1553
کد N391419

وبگردی