آفتاب

تداوم عملیات‌های نظامی در شرق اوکراین و اعتراض روسیه

تداوم عملیات‌های نظامی در شرق اوکراین و اعتراض روسیه

در حالی که دولت کی‌یف از حمله جنگنده‌هایش به مواضع جدایی‌طلبان در شرق اوکراین و وارد کردن تلفات سنگین به آن‌ها خبر داده است، مسکو نسبت به پیامدهای جبران‌ناپذیر اقدامات اوکراین از جمله شلیک خمپاره به سمت مرزهای روسیه که منجر به کشته‌شدن یک تبعه روس شد، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اگرچه اوکراین و روسیه در گذشته وقوع تیراندازی‌هایی را در سراسر مرز گزارش کرده‌اند اما این نخستین بار است که مسکو اعلام کرده در جریان پرتاب خمپاره در مرزهایش فردی کشته شده است.

اما کی‌یف این ادعای دولت روسیه را اظهاراتی بیهوده خواند و اعلام کرده که این کار جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین است که تلاش می‌کنند تا مسکو را به انجام مداخله ترغیب کنند؛ ادعایی که روس‌گرایان آن را رد می‌کنند.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین در جریان گفت‌وگوی تلفنی با هرمان ون رامپوی، رئیس شورای اروپا از وی خواست تا مساله حمل و نقل غیرقانونی تسلیحات سنگین از روسیه به شرق اوکراین و حملات سربازان روس به مواضع سربازان اوکراینی را مدنظر قرار دهد.

در همین حال، نیروهای اوکراینی اعلام کردند که جنگنده‌های ارتش روز یکشنبه پنج حمله هوایی علیه مواضع جدایی‌طلبان در نزدیکی فرودگاه لوهانسک انجام دادند.

همچنین در پی کشته شدن یک تبعه روس در پی شلیک خمپاره در مرز میان اوکراین و روسیه، مسکو مراتب اعتراض و خشم خود را بابت این رویداد به کی‌یف اعلام کرده و گفته است که این یک اقدام خصمانه از جانب اوکراین علیه تمامیت ارضی و یکپارچگی روسیه و شهروندان این فدراسیون است. این اقدامات باعث به خطر افتادن جان شهروندان روس می‌شود و البته این چنین اقداماتی بدون واکنش نخواهد ماند.

کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که یک خمپاره در حیاط منزل یک تبعه روس نزدیک مرز اصابت کرده و باعث کشته شدن یک مرد و زخمی شدن یک زن شده است.

در همین حال، خبرگزاری اینترفاکس به نقل از معاون اول نخست‌وزیر خودخوانده جدایی‌طلبان اوکراینی گزارش داد که 90 درصد این اطمینان وجود دارد که این شلیک‌های مرزی کار نیروهای دولتی باشد.

انتهای پیام

کد N391310

وبگردی