آفتاب

وسواس، اختلال اضطرابی است

وسواس، اختلال اضطرابی است

یک کارشناس بهزیستی، وسواس را یک اختلال اضطرابی و یکی از عوامل کاهنده کیفیت روابط زناشویی در سطح چشمگیر دانست.

گلنساء آقامحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه زنجان، با بیان این مطلب، اظهارکرد: در درمان اختلال وسواس چند مسئله مشترک و شایع است، به‌ عنوان مثال وقتی از درمان‌جو پرسیده می‌شود که علت اقدام برای درمان چیست پاسخ می‎دهد «بستگی دارد» و در واقع برای درمان منبع اضطراب خود شرط قرار می‎دهد.

وی ادامه‌داد: درمان‎گر در رابطه با درمان‎جو باید همدلی و همدردی را کنار گذاشته و قاطعانه عمل کند و این در حالی است که اختلال وسواس در دو سطح فکری و عملی اگر زیر 25 سال بروز کند دارای علل ژنتیکی و در سنین بالای 25 سال اکتسابی است و در هر دو صورت قابل درمان است.

آقامحمدی افزود: در وسواس فکری فرد تصورات وسواسی دارد و دائماً نگران از رخداد پیشامدی خاص است، در حالی که در وسواس عملی، فرد اعمالی از قبیل شستشو را مدام تکرار می‎کند البته توجه به این نکته ضروری است که مرز بین وسواس و تمیزی در تکرار عمل و آیین‎مند بودن آن است.

این کارشناس تاکید کرد: در هر صورت باید منبع استرس تشخیص داده شود و فردی که دچار اختلال وسواس است تحت دارودرمانی و روان‎درمانی قرار گرفته و در طی مدت درمان از مواجه‎سازی وی با هر عاملی که وی را دچار تشویش کند از قبیل آلودگی و نجاست ممانعت به عمل آید.

آقامحمدی خاطرنشان کرد: مشغولیت به امور اجتماعی و پیشگیری از انزوای فرد در درمان این اختلال تاثیر زیادی می‎گذارد.

انتهای پیام

کد N391137

وبگردی