آفتاب

مجلس عراق امروز تشکیل جلسه می دهد

مجلس عراق امروز تشکیل جلسه می دهد

تهران – ایرنا – مجلس عراق با هدف فائق آمدن بر اختلافات اعضا در زمینه تشکیل دولتی جدید و مقابله با حملات گروه های تروریستی در این کشور، امروز (یکشنبه) تشکیل جلسه می دهد.

به گزارش خبرگزاری ˈفرانسهˈ، توافقی که اواخر روز گذشته (شنبه) در زمینه معرفی نامزد ریاست مجلس در میان نمایندگان اقلیت سنی حاصل شد، روند تشکیل دولت جدید عراق را تا حدی تسهیل کرد.

در بیانیه ای که از سوی نمایندگان سنی مجلس عراق منتشر شد، ˈدکتر سلیم الجبوریˈ به عنوان نامزد جبهه سنی این نهاد برای تصدی سمت ریاست مجلس معرفی شده است.

برخی از نمایندگان مجلس عراق گفته اند که ادامه حضور ˈنوری المالکیˈ در سمت نخست وزیری را برای دور سوم نخواهند پذیرفت.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به اظهارات اخیر مالکی مبنی بر صرف نظر نکردن از نامزدی برای این سمت، از مخالفت نمایندگان سنی عراق با نخست وزیری وی به عنوان مانعی مهم بر سر راه تشکیل دولتی جدید در این کشور یاد کرد.

این در حالی است که آیت الله علی سیستانی به عنوان عالی ترین مرجع مذهبی نزد شیعیان در عراق رهبران سیاسی کشورش را به اتحاد و همبستگی فراخوانده است.

نخستین جلسه پارلمان جدید عراق در تاریخ 1 ژوییه (10 تیر ماه) بی نتیجه ماند. نمایندگان قرار بود در این نشست رییس مجلس را انتخاب کنند.

علاوه بر این اختلاف نظر، روابط میان دولت بغداد و اقلیم کردستان عراق نیز به پایین ترین سطح طی چند سال اخیر رسیده است.

ˈمسعود بارزانیˈ رییس اقلیم کردستان عراق خواستار برگزاری همه پرسی در زمینه استقلال این منطقه شده که همین امر به تنش روابط با دولت مرکزی دامن زده است.

بر اساس توافقی غیر رسمی، سمت ریاست مجلس، ریاست جمهوری و نخست وزیری در عراق به ترتیب به سنی ها، کردها و شیعیان این کشور سپرده می شود.

ائتلاف مالکی توانست در انتخابات ماه آوریل (اردیبهشت) اکثریت قاطع را به دست آورد و در حال حاضر نامزد دیگری برای جایگزینی وی در سمت نخست وزیر عراق معرفی نشده است.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه افزود یکی از نمایندگان سنی مجلس عراق به این خبرگزاری گفت که تضمین هایی از سوی نمایندگان شیعه دریافت شده است مبنی بر این که مالکی نخست وزیر نخواهد شد.

خاورم**9156 *7074 * 1446
کد N389229

وبگردی