آفتاب
قاضی‌پور در اخطاری مطرح کرد

مدرک کارشناسی برای تاسیس حزب یعنی حذف نخبه‌ها

مدرک کارشناسی برای تاسیس حزب یعنی حذف نخبه‌ها

نماینده مردم ارومیه در مجلس در اخطاری اظهار کرد: شرایط برای تاسیس حزب باید به گونه‌ای باشد که همه بتوانند تشکیل حزب دهند اما اینکه بخواهیم داشتن مدرک کارشناسی را به عنوان یکی از شروط در نظر بگیریم ممکن است نتوانیم حزبی برای کارگران درست کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در جریان رسیدگی به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در مورد ماده 4 این طرح که شرایط حداقل مدرک کارشناسی را بیان می‌کرد، در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 3 بند 9 و 14 این قانون، گفت: اگر داشتن حداقل مدرک کارشناسی را برای هیات موسس و تشکیل حزب در نظر بگیریم یعنی حذف برخی نخبه‌ها که نتوانستند ادامه تحصیل دهند. کسانی بودند که در هشت سال دفاع مقدس کار کرده‌اند و حضور داشته‌اند و امکان درس خواندن نداشتند.

قاضی‌پور افزود: بنابراین اگر بخواهیم حزبی برای کارگران درست کنیم با این شرط چگونه ممکن می‌شود.

وی اظهار کرد: این در حالی است که برای ریاست جمهوری سواد خواندن و نوشتن را در نظر می‌گیرند اما برای تاسیس حزب داشتن حداقل مدرک کارشناسی باید لحاظ شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: بحث اصلی ما عقل است که مردم عادی خیلی بیشتر از برخی مسئولین دارند لذا درخواست دارم اگر اخطار وارد دانسته می‌شود آن را تایید کنید تا همه آحاد مردم بتوانند تشکیل حزب دهند.

بر اساس این گزارش، کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل نیز در اخطاری با استناد به اصل 26 قانون اساسی، گفت: صرفا از کارگران دفاع نمی‌کنم، از ملت ایران اسلامی دفاع می‌کنم چرا که در این اصل تاکید شده است که هیچ کس را نمی‌توان از شرکت در احزاب منع کرد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار گفت: نکته‌ای که دوستان عرض کردند قابل توجه است اما ما در تشکیل احزاب نباید مرتب شرایط گذاشته و کار را سخت کنیم البته بنده اخطار را وارد نمی‌دانم زیرا آنچه به عنوان حداقل مدرک کارشناسی ذکر شده از جمله شرایط هیات موسس است و به معنی عدم ورود سایر افراد نیست لذا اشکال مهمی است که باید به آن توجه شود.

انتهای پیام

کد N389103

وبگردی