آفتاب
با 160 رای موافق؛

مجلس شرایط هیات موسس احزاب را تعیین کرد

مجلس شرایط هیات موسس احزاب را تعیین کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه رسیدگی به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، شرایط هیات موسس برای تصویب حزب و عضویت در آن را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس این مصوبه مجلس، متقاضیان تاسیس حزب و عضویت در آن باید دارای شرایط اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه، داشتن تابعیت ایرانی، داشتن حداقل 25 سال سن، داشتن حداقل مدرک کارشناسی یا معادل آن و عدم سوء پیشینه کیفری موثر باشند. همچنین سایر اعضا نیز باید دارای شرایط اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه، داشتن تابعیت ایرانی، داشتن حداقل هجده سال سن تمام و عدم سوء پیشینه کیفری موثر باشند.

این مصوبه مجلس شورای اسلامی با 160 رای موافق، 10 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد مجوز اولیه تاسیس حزب جهت راه‌اندازی آن و تحصیل شرایط برای صدور پروانه فعالیت نیز تصمیم‌گیری کردند.

در این ماده از طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب شد که مجوز اولیه تاسیس حزب باید مطابق ماده 6 این قانون و برگزاری مجمع عمومی موسس جهت تصویب مرامنامه و اساسنامه بوده و اعتبار دیگری ندارد.

همچنین در تبصره ذیل این ماده نیز هیات موسس موظف شد ظرف شش ماه از تاریخ صدور مجوز اولیه نسبت به تشکیل مجمع عمومی موسس جهت تصویب مرامنامه و اساسنامه اقدام کند در غیر این صورت مجوز اولیه تاسیس باطل می‌شود.

همچنین هیات موسس می‌تواند در صورت وجود دلایل موجه و با تایید کمیسیون احزاب این مهلت را تنها برای یک ماه به مدت سه ماه تمدید کند و تا زمانی که احزاب پروانه فعالیت نهایی را دریافت نکرده‌اند حق فعالیت‌های حزبی ندارند.

بر اساس این گزارش، این مصوبه مجلس نیز با 156 رای موافق، پنج رای مخالف و هفت رای ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر به تصویب رسید.

انتهای پیام

کد N389079

وبگردی