آفتاب

عریقات: ملت فلسطین تسلیم نتانیاهو نخواهد شد

عریقات: ملت فلسطین تسلیم نتانیاهو نخواهد شد

مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به این که تجاوز کنونی اسرائیل به نوار غزه برای ضربه زدن به روند آشتی ملی فلسطینی است، تاکید کرد: ملت فسلطین تسلیم سرکوبگری های اسرائیل نخواهد شد و به مقاومت خود ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت و گو با شبکه تلویزیونی العربیه، درباره اهداف حملات نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: کابینه اسرائیل بر اساس اهداف مشخصی به این حملات ادامه می دهد و این حملات صرف حمله نیست. اسرائیل می خواهد با این حملات آرمان ملت فلسطین و گزینه دو کشور را از بین ببرد و نوار غزه هیچ ارتباطی با کرانه باختری رود اردن نداشته باشد تا کشور فلسطین تشکیل نشود چرا که بدون نوار غزه نمی توان از کشور فلسطین سخن گفت.

وی ادامه داد: بنابراین این نگرانی وجود دارد که جنایات و حملات اسرائیل ادامه یابد و تشدید شود. دیروز تلاش هایی در شورای امنیت سازمان ملل داشتیم ولی متاسفانه با وتوی آمریکا روبرو شدیم و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل خواسته است رایزنی هایی برای حمایت بین المللی از ملت فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری داشته باشد.

مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: محمد عباس رایزنی هایی با ویلیام هیگ و جان کری وزرای خارجه انگلیس و آمریکا، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، امیر قطر، دبیرکل اتحادیه عرب، رئیس جمهور فرانسه و خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس داشته است.

عریقات اظهار کرد: وزرای خارجه عرب نشستی خواهند داشت و امیدواریم وزرای خارجه عرب برای بررسی این مسأله کمیته ای تشکیل دهند تا با اعضای شورای امنیت برای حمایت بین المللی از فلسطینیان گفت و گو کنند. همچنین باید از اعضای امضای کننده کنوانسیون ژنو که مقر آن در سوئیس است باید خواست نشست اضطراری درباره وضع فلسطین داشته باشند. این کنوانسیون به حمایت از غیرنظامیان در زمان جنگی نیز اشاره دارد. آنچه که اسرائیل انجام می دهد در ضدیت با قوانین بین المللی است. ویرانگری های اسرائیل در نوار غزه خارج از ادعای دفاع از خود است.

وی افزود: اسرائیل با این جنگ از اشغالگری و شهرک سازی های خود دفاع می کند. اسرائیل بر اساس طرح از قبل برنامه ریزی شده این حملات را انجام می دهد و مسئول پیامدهای این جنگ است. ما خواهان آن هستیم در نشست ماه آینده که درباره کنوانسیون مبارزه با تبعیض نژادی در ژنو برگزار می شود، اسرائیل به عنوان رژیم آپارتاید به رسمیت شناخته شود. اقدامات اسرائیل برای از بین بردن اهداف و آرمان ملت فلسطین نیست. این رژیم با این جنگ تنها به دنبال از بین بردن یک گروه نیست بلکه علیه یازده میلیون فلسطینی اعلام جنگ کرده است و می خواهد صلح و ثبات را در منطقه از بین برد. نتانیاهو می خواهد به جنگ طلبی های خود در نوار غزه ادامه می دهد و خواهان میانجیگری رئیس جمهور آمریکا برای توقف جنگ نیست.

عریقات در پاسخ به این پرسش که برخی می گویند اسرائیل با این حملات از خود دفاع می کند، بیان داشت: اسرائیل با این اقدامات، جنایت جنگی مرتکب می شود. این رژیم یک قدرت اشغالگر بوده که نوار غزه و کرانه باختری را اشغال کرده است و در این اشغالگری بر اساس قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل مسئولیت هایی دارد و باید از غیر نظامیان دفاع کند نه این که آنان را به قتل برساند. اسرائیل منازل فلسطینیان را تخریب می کند و با تشدید این حملات می خواهد روند آشتی ملی میان گروه های فلسطینی را تضعیف کند.

وی در ادامه گفت: ما در این شرایط می خواهیم تجاوز اسرائیل به نوار غزه متوقف و از ملت فلسطین حمایت شود. زمانی که جامعه بین المللی از ملت فلسطین حمایت می کند و شورای امنیت نیز نشستی در این زمینه تشکیل نمی دهد باید جامعه بین المللی حداقل اسرائیل را به توقف این حملات وادار کند. در صورتی که اعضای دائم شورای امنیت قادر به توقف حملات اسرائیل نباشند می توان گفت این رژیم فراتر از قوانین بین المللی است و با این وضع باید تشدید درگیری ها و افراط گرایی در منطقه خاورمیانه باشیم. در صورتی که آمریکا بخواهد می تواند اسرائیل را به توقف این حملات وادار کند.

انتهای پیام

کد N388620

وبگردی