آفتاب

بیش از 50 درصد جوانان صربستان بیکار هستند

بیش از 50 درصد جوانان صربستان بیکار هستند

بلگراد - ایرنا - معاون وزیر ورزش و جوانان صربستان به مناسبت روز جهانی جمعیت گفت: نزدیک به 50 درصد جوانان در سنین 15 تا 24 سال در صربستان بیکار هستند و امکان اقتصادی مناسبی برای تشکیل خانواده ندارند.

به گزارش ایرنا، ˈسنژانا کلاشینیاˈ دریک کنفرانس خبری با تاکید بر اینکه تعداد جوانان در جمعیت عمومی کشور به طور مداوم روبه کاهش است، افزود: اگر افراد سنین 15 تا 30 را به حساب بیاوریم در آنصورت باید گفت که 40 درصد از جوانان صربستان با مشکل بیکاری رو به رو هستند.

روزنامه وچرنی نووستی چاپ بلگراد نیز درباره این موضوع در گزارشی نوشت که بیش از 30 درصد از جوانان صربستان پس از پایان تحصیلات در رشته های مختلف فنی و غیر فنی کشورشان را با هدف جستجوی کار ترک می کنند.

بنا به این گزارش، ˈبرانکو کوواچویچˈ رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه بلگراد گفت که 30 درصد از بهترین دانشجویان دانشکده مهندسی برق به خاطر جذب نشدن در بازار کار صربستان به محض پایان تحصیلاتشان برای جستجو کار به کشورهای خارجی می روند.

وی افزود: دانش آموزان دبیرستانی بیشتر خواهان این هستند که دریکی از رشته های پزشکی، پرستاری، مهندسی، زیست شناسی مولکولی و یا آشپزی و گارسونی فارع التحصیل شوند تا اینکه بتوانند در یکی از کشورهای خارجی در جستجوی کار باشند.

رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه بلگراد گفت که دولت برای نگه داری جوانان در داخل کشور می بایستی تلاش بیشتری را جهت اشتغال به کار آنها مبذول دارد.

وی اشاره کرد که از مراکز بهداشتی کشور پزشکان زیادی در رشته های مختلف تخصصی به ویژه در رشته های بیهوشی، رادیولوژی و آسیب شناسی که در صربستان نیز به اندازه کافی وجود ندارد برای کار به خارج می روند.

کوواچویچ با اشاره به اینکه هزینه یک تحصیل کرده از دوره ابتدایی تا پایان تحصیلات دانشگاهی برای دولت صربستان تا 100 هزار یورو هزینه دارد، گفت که تا کنون دولت صربستان از این طریق حدود 12 تا 13 میلیارد یورو به کشورهای خارجی هدیه کرده است.

ˈتاتیانا رادوساولیویچˈ مدیر اتاق بهداشت و درمان صربستان نیز در کنفرانسی در این رابطه گفت که در سال 2013 میلادی حدود 850 گواهی برای پزشکان جهت کار در خارج از کشور صادر شده است و در بین آنها دکترهای جوان نیز وجود دارند که در اداره کاریابی صربستان در انتظار کار هستند.

گفته شده که در حال حاضر در اداره کاریابی صربستان اسامی 2 هزار و 455 پزشک ثبت شده است.

ˈوریتسا میلووانوویچˈ رییس انجمن پرستاران صربستان نیز در باره این موضوع با اشاره به اینکه بیش از 13 هزار پرستار، تکنسین پزشکی در اداره کاریابی این کشور ثبت هستند گفت که اصولا پرستاران و یا تکنسین ها و قابله هایی که مشغول کار هستند و از تجربه کاری خوبی برخوردارند چمدان های خود را برای رفتن به خارج می بندند.

کارشناسان اجتماعی در صربستان به این باورند که درصد بیکاری بالا و وضعیت نا مناسب اقتصادی در کشور از بزرگترین عامل های خروج جوانان از کشور محسوب می شود و تنها راه برطرف کردن این معضل رسیدگی به مشکلات جوانان و افزایش سرمایه گذاری برای بهبود وضعیت رفاهی و اقتصادی است.

اروپام**2061**1547
کد N388376

وبگردی