آفتاب

تجمع روستاییان تاجیک در نوار مرزی همجوار با قرقیزستان

تجمع روستاییان تاجیک در نوار مرزی همجوار با قرقیزستان

دوشنبه ـ ایرنا ـ ساکنان روستاهای ˈواروخˈ و ˈخواجه اعلیˈ تاجیکستان با تجمع در نوار مرزی این کشور با قرقیزستان، خواستار بازشدن مسیر ارتباطی ˈواروخ ـ اسفرهˈ و برچیده شدن پاسگاه ˈتمدیقˈ شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های محلی تاجیکستان، ˈعبدالفیاض بالته قلفˈ ساکن روستای واروخ به روزنامه نگاران گفت: یک هزار نفر از اهالی روستای واروخ و 500 نفر از اهالی روستای خواجه اعلی امروز شنبه در نزدیکی مرز قرقیزستان تجمع کرده اند.

این ساکن روستای واروخ ، تجمع مردم این منطقه را مسالمت آمیز خواند ولی درعین حال هشدار داد که درصورت اجرانشدن خواسته هایشان ممکن است ساکنان به اعمال خشونت آمیز دست بزنند.

خدمات مرزبانی قرقیزستان صبح امروز با پخش یک بیانیه وضعیت در مرز مشترک این کشور با تاجیکستان را متشنج ارزیابی کرد و در مورد امکان حمله ساکنان روستاهای تاجیکستان به پاسگاه مرزی تمدیق هشدار داد.

نیروی مرزی قرقیزستان تاکید کردند که به هنگام حمله به پاسگاه مرزی و عبور غیرقانونی ساکنان تاجیکستان از مرز علیه آنها تدابیر جدی اتخاذ خواهد شد.

ظهر پنجشنبه 19تیرماه مرزبانان قرقیز به سوی ساکنان روستای واروخ که مشغول نصب لوله های آب بودند ، تیراندازی کردند که براثر آن یک نفر کشته و هشت نفر زخمی شدند.

اختلافات و مرزبندی های داخلی و محلی بین دو جمهوری جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی سابق از سده های 19 و 20 میلادی آغاز شده و بعد از گذشت 22سال از استقلال این دو کشور هنوز لاینحل مانده و روابط تاجیکستان و قرقیزستان را دچار بحران کرده است.

50 درصد از 970 کیلومتر مرز مشترک این دو کشور همسایه آسیای مرکزی هنوز علامت گذاری نشده است و همین موضوع سبب شده در برخی موارد مرزبانان به محدوده مورد ادعای طرف دیگر نفوذ کرده و درگیری و تنش هایی به وجود آید.

آسیای مرکزی با داشتن مساحتی معادل سه میلیون و 994 هزار و 400 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 60 میلیون نفر و در اختیارداشتن منابع و ذخایر طبیعی جایگاه برجسته ای در جهان دارد و اختلافات مرزی این منطقه نیز دستاویزی برای حضور بیگانگان شده است.

اساق**ه.ص**1579**1392
کد N388279

وبگردی