آفتاب

مقام بلندپایه ترک: عبدالله گل رهبری حزب حاکم ترکیه را عهده دار می شود

مقام بلندپایه ترک: عبدالله گل رهبری حزب حاکم ترکیه را عهده دار می شود

آنکارا - ایرنا - ˈصادق یاقوتˈ نایب رییس مجلس ترکیه از حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ گفت که در صورت انتخاب ˈرجب طیب اردوغانˈ به ریاست جمهوری ترکیه، ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری فعلی جایگزین وی در این حزب می شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، یاقوت نماینده شهر ˈقیصریˈ و نایب رییس مجلس ترکیه در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است 19 مرداد ماه آینده برگزارش شود، در پاسخ به گمانه زنیهای مربوط به اینکه پس از اردوغان چه کسی رهبری حزب عدالت و توسعه و به تبع آن نخست وزیر ترکیه خواهد شد، این مطلب را عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در صورت پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری، حزب عدالت و توسعه باید یک ˈکنگره فوق العاده ˈ برای انتخاب رهبر جدید این حزب برگزار کند، افزود: در این کنگره عبدالله گل به عنوان تنها نامزد، به رهبری حزب انتخاب خواهد شد.

برای نخست وزیری عبدالله گل، الزامی است که وی نماینده مجلس باشد. از مدتها پیش همان روشی که در مورد ورود اردوغان به مجلس پیگیری شد، در حزب عدالت و توسعه مطرح شده است . در این صورت یکی از نمایندگان در شهرهایی که تنها یک نماینده در مجلس دارد، استعفا خواهد داد و طبق قوانین جاری باید ظرف دو ماه با برگزاری انتخابات میان دوره ای نماینده جدیدی برای این شهر تعیین شود که عبدالله گل از این شهر برای نمایندگی در مجلس ترکیه نامزد خواهد شد تا راه نخست وزی وی هموار شود.

صادق یاقوت با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه برای اولین بار برگزار خواهد شد، اضافه کرد: این رویداد مهم سیاسی برای کشور است و به بحران هایی که در گذشته در انتخاب رییس جمهوری توسط مجلس بروز می کرد، خاتمه خواهد داد.

به گفته ناظران آگاه، یاقوت در حالی این مطلب را عنوان کرد که گفته می شود اردوغان صریحا به دست اندرکاران حزب عدالت و توسعه دستور داده تا موضوع نخست وزیری و رهبر آینده این حزب را تا روشن شدن نتایج انتخابات مطرح نکنند، تا بهانه ای به دست احزاب مخالف در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری داده نشود.

عبدالله گل که از بیان صریح نقطه نظرات خود در خصوص برنامه های پس از دوره ریاست جمهوریش اجتناب می کند ، اخیرا در پاسخ به سووالات مکرر خبرنگاران یادآور شد که وی یکی از موسسین حزب عدالت و توسعه است و در صورت لزوم می تواند این موضوعها را با شخص اردوغان گفت و گو کند.

به باور این آگاهان، بهترین گزینه ای که در محافل حزب عدالت و توسعه پس از کناره گیری اردوغان از رهبری حزب و نخست وزیری، مطرح می باشد، عبدالله گل است.

در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که قرار است 19 مرداد ماه برگزار شود، علاوه بر اردوغان، ˈاکمل الدین احسان اوغلوˈ و ˈصلاح الدین شاهینˈ به عنوان نامزدهای احزاب مخالف با اردوغان رقابت می کنند.

خاورم/2011**1651
کد N387666

وبگردی