آفتاب
با اشاره به نقش بانک‌ها در اقتصاد مقاومتی

قادری:بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به مسوولیتهای خود عمل نمی‌کنند

قادری:بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به مسوولیتهای خود عمل نمی‌کنند

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 با بیان این که بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به مسوولیت‌های خود عمل نمی‌کنند، گفت: متاسفانه بانک‌ها نه تنها کمکی به توسعه نمی‌کنند، بلکه بعضا مشکلاتی را در این مسیر ایجاد می‌کنند.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اهمیت بازار پولی در کشورمان خاطرنشان کرد: در اقتصادی که متکی به بانک است نمی‌توان پول را در نظر گرفت متاسفانه بازار سرمایه‌ای ما کارآیی آنچنانی ندارد و ابزارهای مختلفی که برای تامین منابع مالی بلند مدت وجود دارد در اقتصاد ما عملا تعریف نشده، بنابراین وقتی همه بار حمایت از تولید بر دوش بانک‌هاست، بانک‌ها می‌توانند نقش زیادی در این زمینه داشته باشند.

وی با بیان این‌که بانک‌ها به وظایف و مسوولیت‌های خود به خوبی عمل نمی‌کنند یادآور شد: بانک‌ها نقدینگی را جمع‌اوری می‌کنند، اما از سویی به علت ترس از معوق ماندن تسهیلات دو تا سه برابر وثیقه می‌گیرند، کدام سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌تواند این مقدار وثیقه بگذارد که تسهیلات دریافت کند از سویی این تسهیلات سود 30 درصدی دارد فعالیت تولیدی کدام تولید کننده با پرداخت سود 30 درصد توجیه خواهد داشت ؟ قطعا دریافت این میزان سود اجحاف است.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان این که بیشتر اعتبارات بانک‌ها در بخش‌های دلالی و بازرگانی هزینه می‌شود، ادامه داد: اگر هم اعتباراتی بخواهد در بخش تولید هزینه شود بانک‌ها نهایتا خودشان بنگاه‌داری می‌کنند که این هم یک نقیصه در سیستم بانکی است زیرا بانک‌ها واسطه مالی هستند و نه بنگاه‌دار. مشکل اینجاست بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به مسوولیت‌های خود عمل نمی‌کنند و این باعث شده نظام پولی و بانکی کشور نه تنها کمکی به توسعه نکند، بلکه بعضا مشکلاتی را ایجاد کند.

قادری درباره ورود برخی بانک‌ها در بازار بورس نیز خاطرنشان کرد: بانک‌ها به جای این که نقدینگی خود را به سمت تولید کانالیزه کنند آن را در بازار بورس می‌برند و اقدام به خرید آهن‌آلات و محصولات پتروشیمی می‌کنند و درمقابل آنها را به صورت خرد و با قیمت بالاتر در بازار می‌فروشند که این مشکلاتی را برای تولید کنندگان ایجاد می‌کند. در همه جای دنیا بورس کالا ظرفیتی برای شفاف‌سازی قیمت‌هاست تا قیمت‌ها به صورت واقعی تعیین شود نه این که مجموعه‌هایی مثل بانک‌ها به علت بالا بودن توان مالی به گونه‌ای عمل کنند که انحصار خرید ایجاد شود و عملا به سایر خریداران اجحاف شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط بین سیستم بانکی و بازار سرمایه تاکید کرد: بسیاری از تولید کنندگان ورشکسته شده‌اند زیرا دولت و بدهکاران به موقع بدهی‌شان را به تولید کنندگان پرداخت نکرده‌اند، سیستم بانکی باید کمک کند که این مشکلات حل شود .

وی با بیان این که پایین بودن سرمایه‌ی بانک‌ها برای عاملیت صندوق توسعه ملی وعاملیت فاینانس مشکل‌ساز شده است اظهار کرد: به دلیل این که کار گروهی در کشور ما جواب نمی‌دهد وقتی در قالب سندیکا وارد می‌شوند به خوبی حمایت و همراهی نمی‌کنند و فرآیند سرمایه‌گذاری و وام گرفتن از صندوق توسعه ملی نیز بسیار طولانی است.

وی در پایان با تاکید بر لزوم به روز کردن قوانین در حوزه پولی و بانکی خاطرنشان کرد: قانون پولی و بانکی مربوط به 40 ، 50 سال پیش است، قانون بانکداری بدون ربا مربوط به سال 62 است و 30 سال از آن گذشته و برای اداره بانک مرکزی نیز قانونی نداریم، بلکه آن را در برنامه‌های توسعه به شکل قانون موقت می‌آوریم . این در حالی است که سیستم بانکی باید قوانینش را به روز کند تا پاسخگوی مشکلات فعلی باشد.

انتهای پیام

کد N385535

وبگردی