آفتاب

گزارش عفو بین‌الملل از افزایش شکنجه و آدم‌ربایی در اوکراین

گزارش عفو بین‌الملل از افزایش شکنجه و آدم‌ربایی در اوکراین

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که هیچ‌گونه اطلاعات کامل و دقیقی در خصوص شمار آدم‌ربایی‌ها در اوکراین وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که آژانس نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل در امور اوکراین نیز گزارش داد که آمارها از وزارت کشور اوکراین حاکی از آن است که در فاصله ماه آوریل تا ژوئن حدود 500 آدم‌ربایی در اوکراین رخ داد.

دنیس کریووشیو معاون عفو بین‌الملل در امور اروپا و آسیای میانه گفت: شمار بالایی از آدم‌ربایی‌ها توسط جدایی‌طلبان مسلح انجام می‌شود که در آن‌ها قربانیان به شدت مورد ضرب و شتم و یا شکنجه قرار گرفته‌اند.

در این گزارش که از سوی عفو بین‌الملل منتشر شده است، فردی به اسم هانا، که یک فعال حامی اوکراین است توسط شورشیان مسلح در دونتسک در ماه می ربوده شد.

وی گفته است که در پایان بازجویی‌ها به وی گفته شده: هم‌اکنون دعا کن من قصد دارم که تو را بکشم، سپس گردن وی را با چاقو خراش دادند.

در این گزارش آمده است که یک مقام دولتی محلی در ماریوپل که خواست نامش فاش نشود، گفته است، شکنجه‌های هولناکی توسط حامیان دولت کی‌یف انجام می‌شود.

در این گزارش آمده است که یک گروه تحقیقاتی که به کی‌یف و جنوب شرقی اوکراین سفر کرده تا با گروه‌های خودیاری گفتگو کند، اعلام کرده که لیستی از بیش از 100 غیرنظامی در اختیار داشته که ربوده شده‌اند و در بیشتر موارد علیه آن‌ها شکنجه‌هایی صورت گرفته است.

عفو بین‌الملل در ادامه گزارش خود آورده است که این افراد شامل مقامات، نیروهای نظامی، پلیس، سیاستمداران، اعضای کمیسیون انتخاباتی و بازرگانانی بوده‌اند که در مناطق دونتسک و لوهانسک ربوده شده بودند.

در این گزارش آمده است که بیشتر این آدم‌ربایی‌ها با هدف سیاسی صورت می‌گیرد و برخی از آن‌ها نیز سعی در ایجاد

ارعاب در میان جوامع محلی و برخی نیز بی‌هدف بوده است.

همچنین در این گزارش آورده شده که یک فعال اوکراینی 19 ساله که توسط جدایی‌طلبان به گروگان گرفته شده بود گفته بود که آن‌ها با مشت، صندلی و هرچه پیدا می‌کردند به سمت من یورش می‌آوردند. آن‌ها سیگار را بر روی پای من قرار داده و به من شوک الکتریکی وارد می‌کردند. این جریان برای مدت زیادی ادامه داشت و من دیگر متوجه چیزی نمی‌شدم و رسما مرده بودم.

انتهای پیام

کد N385445

وبگردی