آفتاب

دفاع رییس سازمان دامپزشکی از چگونگی مقابله با بیماری دامی

دفاع رییس سازمان دامپزشکی از چگونگی مقابله با بیماری دامی

در حالی که معدوم سازی بیش از 470 رأس دام آلوده به بیماری "لمپی اسکین" در کشور مورد انتقاد کارشناسان دامداری و دامپزشکی قرار گرفته، رییس سازمان دامپزشکی اعلام کرد: در شرایط زمانی و وضعیت بروز بیماری در مراحل اولیه این اقدام کاملا علمی و قابل دفاع بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیماری " لمپی اسکین" یا بیماری جلدی گاو که گروه اصلی هدف آن گاوها، گوساله‌ها و گاومیش‌ها هستند جزو بیماری‌هایی است که ضایعات پوستی در دام بیمار ایجاد می‌کند و در برخی از شرایط به کاهش شیر و به ندرت به تلفات منجر می‌شود.

این بیماری از اواسط خرداد ماه امسال در استان‌های غربی کشور شیوع پیدا کرد که البته عامل اصلی شیوع آن حشرات خون خوار بودند در این شرایط سازمان دامپزشکی وارد عمل شد و ابتدا با معدوم سازی دام‌های آلوده سعی در کنترل شیوع این بیماری در دیگر استان‌های کشور داشت.

به گونه‌ای که محسن مشکات، معاون سازمان دامپزشکی در این باره گفت: در پی شیوع همزمان این بیماری در پنج استان ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ستادهای ملی و استانی تشکیل و اقدامات لازم که برای بیماری‌های غیر بومی مورد نیاز بود انجام شد کهدر این راستا 470 رأس دام سنگین در استان‌های آلوده به این بیماری معدوم شدند و پرداخت خسارت بیش از دو میلیارد تومانی به دامداران از طریق ستاد مدیریت بحران در حال پیگیری است.

این اقدام مورد انتقاد برخی از دامپزشکان قرار گرفته بود که معتقد بودند اگر معدوم سازی دام‌های آلوده به این بیماری درست است چرا سازمان دامپزشکی در اواسط عملیات مبارزه با این بیماری معدوم سازی را متوقف کرد و اگر معدوم سازی شیوه نادرستی بود چرا باید هزینه میلیاردی روی دست این سازمان گذاشت.

اما مهدی خلج، رییس سازمان دامپزشکی کشور در این باره به ایسنا گفت:‌ گرچه اقدامات و شیوه مبارزه سازمان دامپزشکی در مراحل اولیه بروز بیماری با توجه به شرایط بیماری و موقعیت زمانی از نظر علمی و منطقی کاملا درست بود اما این سازمان پذیرای انتقادات منصفانه دامپزشکان کشور است.

وی افزود:‌ اگر مخازن ویروس این بیماری در لحظات اولیه شیوع در استان‌های آلوده حذف نمی‌شد دام‌هایی که به شدت آلوده بودند و علائم بالینی ابتلا به بیماری لمپی اسکین کاملا در آن‌ها قابل مشاهده بود می‌توانست از طریق تراکم بالای حشرات در این مناطق و وزش باد تند، این بیماری به سراسر کشور منتقل شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: با حذف مخازن ویروس از طریق معدوم سازی دام‌های آلوده دسترسی حشرات خون خوار متراکم در منطقه به این ویروس کمتر شد و بنابراین شرایط به گونه‌ای پیش رفت که در حال حاضر شاهد کنترل این بیماری در کشور هستیم و تنها علائم ویروس لمپی اسکین به صورت مورد در برخی استان‌ها وجود دارد.

خلج تاکید کرد:‌ در شرایط شیوع بیماری در مراحل اولیه دقیقا با تعطیلات مصادف شده بودیم و در این شرایط اکیپ های مبارزه سازمان با تجهیزات و نیروهای کمکی از دیگر دستگاه‌های متولی مواجه نبودند و در این وضعیت اقدام سازمان دامپزشکی مبنی بر معدوم سازی دام‌های آلوده از نظر علمی و منطقی درست بوده است.

وی گفت: از هر یک از دامپزشکان که نقد منصفانه نسبت به عملکرد سازمان دامپزشکی در زمینه مبارزه با بیماری لمپی اسکین دارد دعوت می‌شود تا با شرکت در کمیته فنی این سازمان مسائل و ابهامات خود را مطرح کنند.

انتهای پیام

کد N385333

وبگردی