آفتاب

آلمان، اخراج جاسوس آمریکایی با پوشش دیپلمات از برلین را تایید کرد

آلمان، اخراج جاسوس آمریکایی با پوشش دیپلمات از برلین را تایید کرد

برلین - ایرنا - سخنگوی دولت آلمان روز پنجشنبه اخراج جاسوس آمریکایی از برلین را تایید کرد که با استفاده از موقعیت دیپلماتیک، به جاسوسی می پرداخت.

اشتفن زایبرت با صدور اطلاعیه ای تاکید کرد: از نماینده سرویس های اطلاعاتی آمریکا که به عنوان دیپلمات در سفارت این کشور در برلین مستقر است خواسته شده که هر چه سریعتر خاک آلمان را ترک کند.

در بیانیه دولت آلمان تاکید شده است:دستور خروج دیپلمات آمریکایی از خاک آلمان پیرو افشای استمرار اقدامات جاسوسی واشنگتن و همچنین ادامه تحقیقات قضایی دادستان فدرال از دو متهم دستگیر شده به جرم انجام اقدامات جاسوسی در برلین به نفع آمریکایی ها انجام شده است.

این بیانیه می افزاید:سوالات فراوانی همچنان در باره فعالیت سرویس های جاسوسی آمریکا در آلمان مطرح است که هنوز آمریکا هیچ پاسخ قانع کننده ای نداده است.

در همین رابطه امروز کمیسیون حقیقت یاب پارلمان آلمان به منظور تحقیق در باره این جاسوسی ها، جلسه ویژه ای تشکیل داد.

در اطلاعیه زایبرت همچنین تاکید شده است:دولت آلمان این اتفاقات را بسیار جدی می گیرد ضمن اینکه برلین علاقه مند است همکاریهای امنیتی خود را با کشورهای غربی از جمله آمریکا ادامه دهد اما این همکاری مستلزم اعتماد متقابل و صراحت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد:آلمان آماده است اعتماد و صداقت خود را نشان دهد و همین وضعیت را از شرکای نزدیک خود انتظار دارد.

در همین رابطه وولفگانک شوئبله وزیر دارایی آلمان نیز در میزگرد سیاسی به میزبانی شبکه تلویزیونی فونیکس،عملیات جاسوسی آمریکایی ها در آلمان را یک حماقت خواند.

شوئبله تاکید کرد: این درست که آلمان بدون کمک آمریکایی ها قادر به دفع بسیاری از تهدیدات تروریستی نبود اما معنایش این نیست که آمریکایی ها اجازه داشته باشند ماموران درجه سه امنیتی را برای کارهای خود جذب کنند.

شوئبله تاکید کرد: این یک کار احمقانه است و در برابر آن فقط می توان گریست، صدر اعظم مرکل هم از این وضعیت ناراضی است.

به گزارش رسانه های آلمان کمیسیون بررسی عملکرد سرویس های اطلاعاتی آلمان در مجلس امروز در جلسه ویژه ای،آخرین تحولات جاسوسی آمریکایی ها در این کشور را مورد بررسی قرار داد که به نظر می رسد تصمیم به اخراج دیپلمات آمریکایی نتیجه بررسیها در همین جلسه بوده است.

اروپام** 2051** 1701**1577
کد N385158

وبگردی