آفتاب
واکنش ها در لبنان به تجاوز صهیونیست ها به غزه

نخست وزیراسبق لبنان: کجاست امت عرب تا به ملت مظلوم غزه کمک کند

نخست وزیراسبق لبنان: کجاست امت عرب تا به ملت مظلوم غزه کمک کند

بیروت - ایرنا - « سلیم الحص» نخست وزیر اسبق لبنان ، جنایات گذشته و حال دشمن صهیونیستی را « نهایت رسوایی و بی آبرویی» خواند و سئوال کرد:کجاست امت عرب تا به ملت مظلوم فلسطین در غزه که با کشتار جمعی مواجه است، کمک کند؟

به گزارش ایرنا، سلیم الحص که چند روز قبل شایعه مرگش لبنانی ها را نگران کرده بود، جنایات و تجاوزهای وحشیانه صهیونیست ها در غزه را اوج بی عدالتی در جهان جدید دانست.

شیخ « محمد رشید قبانی» مفتی کل اهل سنت لبنان هم با تاکید به اینکه کشورهای جهان باید به تجاوزهای خونین اسراییل به غزه پایان دهند، گفت: حق ملت فلسطین در سرزمین و وطنش ثابت است و نیازی نیست طرفی آن را به رسمیت بشناسد و اسراییل رژیمی است که سالهاست این سرزمین را اشغال کرده است.

وی رژیم صهیونیستی را منشا همه ناامنی ها و بی ثباتی در منطقه عربی و بویژه غصب سرزمین و حقوق ملت فلسطین دانست و گفت که امروز هم موشک ها و بمب های آن همچون باران برغزه باریدن گرفته است.

مفتی کل لبنان تاکید کرد: کشورهای بزرگ که خود را به امنیت اسراییل پایبند می دانند و در اشغالگری سرزمین فلسطین به آن کمک می کنند، باید این رژیم اشغالگر را وادار کنند تا به تجاوزهای وحشیانه خود علیه ملت فلسطین بویژه در نوارغزه پایان دهد.

حزب جریان المستقبل به ریاست « سعد حریری» هم با صدور بیانیه ای خواستار پایان « عربده کشی های نظامی رژیم اسراییل در نوارغزه» شد.

این حزب همچنین خواستار مداخله سریع کشورهای عرب و غیرعرب برای پایان کشتار ملت فلسطین توسط اسراییل در سرزمین های اشغالی از جمله نوار غزه شد.

جریان السمتقبل همچنین از سازمان ملل متحد خواست تا در اقدامی فوری قطعنامه ای تاریخی برای حمایت از ملت فلسطین در همه سرزمین اشغالی فلسطین اتخاذ کند.

در بیانیه این حزب همچنین با تاکید بر حق مقاومت ملت فلسطین از همه گروه فلسطینی خواسته شده است تا با همبستگی و یکپارچه کردن صفوف خود و تمسک به آشتی ملی در مقابل تجاوزهای دشمن ظالم بایستند.

« سعد حریری » رییس حزب جریان المستقبل هم در بیانه ای جداگانه ضمن محکوم کردن تجاوز گسترده صیونیست ها به نوار غزه از کشورهای عربی و جامعه جهانی خواست تا در اقدامی فوری مانع ادامه این تجاوزها علیه ملت فلسطین در غزه شوند.

حریری تاکید کرد: ادامه سکوت در مقابل تجاوز اسراییل به غزه تنها آن را به ادامه تجاوزها ترغیب نمی کند بلکه به آن اجازه می دهد دامنه این تجاوزها را گسترده تر کند.

« جریان فجر» هم با بیان اینکه جنایات گسترده دشمن صهیونیستی علیه نوار غزه با حمایت و کمک های نامحدود آمریکا و کشورهای اروپایی صورت گرفته است از سازمان های بین المللی و عربی خواست تا در اسرع وقت به وظیفه خود در دفاع از ملت فلسطین اقدام کنند.

« حرکه التوحید» هم با صدور بیانیه ای از ملت های عربی و اسلامی و همه آزادگان جهان خواست تا برای کمک به ملت فلسطین کوتاهی نکنند.

این جنبش لبنانی از علمای جهان اسلام هم درخواست کرد تا با صدور فتوا ملت های مسلمان را برای جهاد و مبارزه با دشمن صهیونیستی و کمک به ملت و مقاومت فلسطین فرابخوانند.

حرکه التوحید تاکید کرد: از دولتمردان عرب که آشکار و پنهان دست در دست دشمن صهیونیستی دارند، انتظاری نیست و آنها خود به دست داشتن در توطئه علیه ملت فلسطین و کشتار کودکان ، زنان و سالخوردگان فلسطینی در همپیمانی آشکار با آمریکا متهم هستند.

براساس این گزارش جنبش« ناصری های مستقل لبنان »( المرابطون) هم یک نشست همبستگی با ملت مظلوم فلسطین و برای محکومیت تجاوز دشمن صهیونیستی به نوار غزه در بیروت برگزار کرد.

شرکت کنندگان دراین مراسم پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

این نشست در حالی برگزار شد که تروریست های تکفیری تهدید کرده اند انتحاری ها ماموریت دارند هرگونه برگزاری مراسم مذهبی و سیاسی از جمله افطاری ها و حتی تجمع های ضد صهیونیستی و در حمایت از ملت مظلوم فلسطین را به خاک و خون بکشند.

در همین حال فلسطینی های مقیم لبنان در اردوگاه ها از جمله عین الحلوه با برگزاری راهپیمایی و تحصن ،همبستگی خود را با فلسطینی های ساکن نوار غزه اعلام و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

دفتر سیاسی جنبش شیعی امل لبنان هم با صدور بیانیه ای با محکوم کردن جنایات خونین رژِیم صهیونیستی بویژه در نوار غزه از همه احزاب و نیروهای مردمی ، جامعه مدنی ، سندیکاها و اتحادیه ها بویژه سندیکای وکلای جهان عرب خواست تا در اقدامی فوری برای حمایت و کمک به ملت فلسطین تلاش کنند.

خاورم ** 1324
کد N384248

وبگردی