آفتاب

رنگ و بوی رمضان در هندوستان

رنگ و بوی رمضان در هندوستان

دهلی نو - ایرنا - 700 هزار مسجد در هندوستان این روزها میزبان میلیون ها مسلمانی است که درماه مبارک رمضان به میهمانی الهی دعوت شده اند.

به گزارش ایرنا، هندوستان با حدود دویست میلیون مسلمان یکی از بزرگترین آیین های ماه رمضان را درجهان برگزار می کند.

مساجد، حسینیه ها و اماکن دینی و مذهبی در شهرهای مختلف هند در ماه مبارک رمضان در طول شبانه روز برنامه ها و مراسم دینی و مذهبی مختلفی را برگزار می کنند.

بازارها نیز رنگ رمضان دارند و مسوولان اکثر فروشگاه ها حتی در بخش های غیر مسلمان نشین جایگاه مخصوصی برای اجناس ویژه این ماه مانند خرما که بیشتر مورد استفاده روزه داران قرار می گیرد، ایجاد کرده اند.

روزه داران هندی معمولا روزه خود را با نمک، آب و خرما باز می کنند. ماه رمضان نزد مسلمانان هند از اهمیت خاصی برخوردار است. در دهه سوم ماه شعبان و در آستانه فرا رسیدن ماه مهمانی خدا، مسلمانان هند با غبارروبی و تمیز کردن مساجد، خود را برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده می کنند.

همچنین مسلمانان این کشور با رنگ آمیزی و استفاده از انواع خشبو کننده ها و پارچه های متنوع رنگین با تزیین اماکن و مساجد، زمینه حضور بیشتر مردم در این ماه را فراهم می کنند.

مسلمانان در هند به طور معمول 10 روز آخر ماه مبارک رمضان را به اعتکاف می گذرانند و توجه خاصی به شب های قدر دارند، به همین خاطر در شب قدر بهترین لباس ها را می پوشند.

مسلمانان هندی در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان به زیارت قبور می روند و بر سر مزار آنان قرآن تلاوت می کنند.

در کشور هند، جمعه آخر ماه مبارک رمضان علاوه بر برگزاری روز جهانی قدس، ˈجمعه وداعˈ نامیده می شود و به همین مناسبت به مساجد جامع از جمله در شهرˈحیدرآبادˈ می روند و نمازجمعه را برپا می دارند و پنجشنبه شب خیابان های مجاور این مساجد را مسدود کرده و آنجا را پاکیزه می کنند.

این روزها در بیشتر مساجد هند علاوه بر برگزاری نمازهای پنجگانه، مراسم مذهبی و کلاس های قرآنی نیز برگزار می شود.

آیین های ماه رمضان در میان شیعیان هند از ویژگی های خاصی برخوردار است. در مساجد و امام باره ها و مکان های مذهبی و زیارتی، مردم رفت وآمد زیادی دارند و

توانگران نیز افطاری و نذری می دهند.

مراسم اصلی در شب 21 رمضان تقریباً بعد از افطار شروع می شود. دراین شب چندین سخنرانی، مرثیه خوانی و ذکر مصیبت توسط روحانیون و ذاکرین برجسته انجام مـی شـود.

مـهم ترین کاری که شیعیان در این شب انجام می دهند، رفتن به اماکنی است که به شبیه روضه یا امام باره کربلا و نجف و سایر تمثیل بارگاه های مقدسین شیعه و زیارتگاه ها است.

برخی خانواده ها هم در این شب نذری می دهند. بسته به وضعیت مالی افراد از چای تا غذا بالاخص غذای بریانی که تـا حـدی شبیه چلو گوشت ایرانی است توزیع می کنند.

بعداز نماز صبح مراسم شب 21 رمضان آیین اصلی یعنی تشییع نمادین پیکر حضرت علی (ع) شروع می شود. در مسیر اصلی حمل تابوت که با شاخه های گل بسیار پوشانده شده، برخی گروه های کوچک در بخش های مختلف این رود خروشان جمعیتی مرثیه خوانی می کنند ولی جریان اصلی جمعیت در سکوت و با حالتی اندوه بار و گریان آن را مشایعت می نمایند.

لحظه نهایی این آیین وقتی است که تابوت به داخل مکانی شبیه نجف می رسد. در حالیکه سرتاسر محوطه مملو از جمعیت عزادار شده وقتی تابوت می آید آن را به زمین می گذارند، پارچه بزرگی بر سر تابوت می کشند و عده ای در زیر آن گل ها را جدا کرده و مراسم به پایان می رسد.

به طور کلی آیین های ماه مبارک رمضان در میان مسلمانان هندوستان با شکوه و توجه خاصی برگزار می شود به گونه ای که شاید بتوان گفت آیین هایی با این وسعت و عظمت در سایر نقاط جهان کم نظیر است. این در حالیست که پیروان سایر ادیان مانند هندوها و سیک ها با رمضان بیگانه نیستند و در بسیار موارد مسلمانان را همراهی می کنند.

آساق ** 2167 ** 275 **
کد N383698

وبگردی