آفتاب
مدیرکل آفریقا و عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

سایه داعش در منطقه، توطئه صهیونیستی برای غفلت از مساله فلسطین است

سایه داعش در منطقه، توطئه صهیونیستی برای غفلت از مساله فلسطین است

مدیرکل آفریقا و عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: در چارچوب ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران، قدس مساله‌ای انسانی است که تمام آزادی‌خواهان جهان باید این دغدغه انسانی را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابوالفضل صالحی‌نیا در سخنانی با موضوع "آسیب شناسی نقش رایزنی‌های فرهنگی در قبال روز قدس" در موسسه ندا با تبیین وظایف این سازمان، اظهار کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات را باید به وزارت امور خارجه فرهنگی تشبیه کرد که عهده‌دار سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و در عرصه دیپلماسی فرهنگی است. وظایف این سازمان در چارچوب رسالت بزرگ انقلاب اسلامی یعنی صدور بنیان‌ها و اصول انقلاب اسلامی به خارج از کشور، قرار می‌گیرد.

وی افزود: معرفی و ترویج اسلام ناب محمدی(ص) و مکتب اهل بیت(ع)، معرفی ایران اسلامی از جنبه‌های تاریخی و معاصر در همه ابعاد، پیگیری و اجرای راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مانند وحدت مسلمانان و ایجاد تقریب بین مذاهب از جمله مهم‌ترین مسوولیت‌های این سازمان است.

وابسته فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی ایران در لبنان، در مورد جایگاه قدس و فلسطین در دیپلماسی فرهنگی و برنامه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: قدس و فلسطین یکی ازعناوین ثابت در تمام فعالیت‌ها و عملکردهای سازمان است. برگزاری میزگردهای علمی، همایش‌ها، کنفرانس‌ها، سخنرانی‌ها، هم‌چنین انتشار کتاب، مقالات و توزیع جزوه و بروشور در این باره از جمله وظایف نماینده‌های فرهنگی ما در بیش از 70 کشور دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: تمام نمایندگی‌های فرهنگی ما در کشور محل مأموریت خود موظفند راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مورد فلسطین و روز قدس را از طریق فعالیت‌های آموزشی، هنری و نیز برنامه‌های مربوط به تبادل یعنی مبادله هیات‌های علمی، دینی، فرهنگی دو کشور برای گسترش و تعمیق این موضوع در کشور میزبان، دنبال کنند.

صالحی‌نیا با اشاره به مشکلات و موانع موجود در برابر فعالیت‌های مربوط به فلسطین عنوان کرد: «فعالیت‌ها و برنامه‌های مربوط به گسترش روزجهانی قدس، از سویی دارای یک دورنمای مثبت و از سوی دیگر با پیچیدگی‌های خاص خود همراه است. پیشرفت‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و ارتباطات مسیر پیشبرد اهداف ما در این زمینه را تسهیل کرده است اما در مقابل مخاطبان متنوع و متعدد، سطح روابط دو کشور، حساسیت‌های موجود در میان اقشار مختلف کشور میزبان، زمینه مقبولیت مردمی و نیز تبلیغات امپراطوری رسانه‌یی طرف مقابل که در تلاشند این مناسبت را به منافع ایران در منطقه متصل کنند، از جمله موانع فعالیت‌های ما به شمار می‌آیند.

او تاکید کرد: ادعای رسانه‌ها و دشمنان در شرایطی است که حضرت امام خمینی رحمة الله علیه، روز قدس را برای وحدت مسلمانان جهان بنا نهادند و این افتخار جمهوری اسلامی ایران و تمام مسلمانان آزاداندیش برای این ابتکار بوده و هست. بنابراین در چارچوب ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران، قدس یک مساله انسانی است که تمام آزادیخواهان جهان باید این دغدغه انسانی را داشته باشند و فراتر از منافع ملی و کشوری است.

مدیرکل آفریقا و عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات در مورد راهکارهای تقویت مراسم روز جهانی قدس گفت: باید بعد بین‌المللی این موضوع را مورد تاکید قرار داد تا این روز مربوط به یک دین و مذهب و نیز یک ایدئولوژی محدود نشود. این امر با استفاده بهینه از رسانه‌های گروهی و ارتباط جمعی قابل دستیابی است. همان‌طور که حضرت امام تأکید داشتند اهتمام ملت‌های جهان به گرامی‌داشت روز قدس باید امری انسانی که وظیفه همه آزادیخواهان جهان است، تلقی شود.

صالحی‌نیا هم‌چنین اذعان کرد: البته باید یادآور شوم که تقویت بعد بین‌المللی روز قدس، دو جنبه انتزاعی و عملی دارد. از جنبه انتزاعی به معنای آن است که در سراسر جهان گرامی دانسته شود اما از لحاظ عملی شدن این هدف، آن چیزی که در واقعیت اتفاق می‌افتد سیاست‌های دولت‌ها و محدودیت‌هایی است که آن‌ها اعمال می‌کنند.

وی افزود: با این حال نباید روز قدس را صرفا به برپایی تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی تقلیل داد. تمرکز و گسترش موضوعاتی مانند جنبه حقوقی مساله فلسطین، شناسایی حق این ملت برای داشتن امنیت و آزادی و... از جمله اهدافی است که باید دنبال شود. از این رو، روز قدس یک بهانه برای اهداف موجود در راستای آزادی ملت فلسطین است.

صالحی‌نیا با اشاره به تحولات اخیر مربوط به عراق، اظهار کرد: صهیونیست‌ها برای خاموش کردن موضوع فلسطین و قدس برنامه‌های بسیاری را ترتیب دادند. در حال حاضر اگرچه در داخل فلسطین، جنبش مقاومت، انتفاضه دیگری را نوید می‌دهد اما انعکاس و بازتاب این مساله و نیز سرکوب و ظلم و جنایت‌های صهیونیست‌ها، در افکار عمومی و رسانه‌ها مغفول مانده و همه به داعش و اقدامات و تحولات مربوط به آن‌ها اختصاص یافته است. بیانیه اخیر حزب الله که در آن هشدار داده شد "نباید فلسطین را فراموش کنیم"، به همین موضوع اشاره دارد. واقعیت امر آن است که در حال حاضر پهنه خارج از فلسطین به دلیل نقشه و توطئه صهیونیست‌ها، از مساله مهم رهایی قدس و ملت فلسطین، غافل مانده است.

انتهای پیام

کد N383558

وبگردی