آفتاب

وین 6؛آغازهشتمین روز مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 با ادامه نگارش متن

وین 6؛آغازهشتمین روز مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 با ادامه نگارش متن

وین - ایرنا - نشست معاونان ظریف و اشتون در هشتمین روز از مذاکرات وین 6،با دستور کار ادامه نگارش پیش نویس متن توافق جامع هسته ای از دقایقی قبل در هتل کوبورگ وین که همچنان درهایش به روی خبرنگاران بسته مانده است،آغاز شد.

به گزارش ایرنا،سید عباس عراقچی،مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید و استفان کلمنت معاونان کاترین اشتون درحالی رایزنی ها درمورد نگارش متن توافق جامع را در روز چهارشنبه از سرگرفته اند که احتمال اضافه شدن وزیران امور خارجه کشورهای 1+5 به هیات های مذاکره کننده در وین 6 طی روزهای آینده قوت گرفته است.

شب گذشته یک دیپلمات ایرانی حاضر در مذاکرات وین به خبرنگار ایرنا،گفت:این احتمال وجود دارد که وزیران 1+5 در روزهای آخر هفته ( جمعه، شنبه و یکشنبه) با سفر به وین به جمع مذاکره کنندگان بپیوندند.

به گفته این مقام آگاه، ورود وزیران امور خارجه کشورهای مذاکره کننده به وین به معنای دستیابی به توافق نیست بلکه این مقام ها برای کمک به روند مذاکرات در دستیابی به توافق در این مرحله حاضر می شوند و بعد از انجام رایزنی های خود دوباره به پایتخت ها باز خواهند گشت و مذاکرات همچنان روند خود را ادامه می دهد.

ظریف و اشتون سرپرستان هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5 بعد از طی شدن هر کدام از مراحل نگارش متن از سوی معاونان و کارشناسان فنی و حقوقی،در نشست های دوجانبه که در برخی مواقع معاونان نیز به آن اضاف می شوند، روند نگارش را بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار می دهند.

آخرین نشست ارزیابی نگارش متن،روز گذشته ( سه شنبه) در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد که در مجموع 4 ساعت به طول انجامید.

محمد جواد ظریف بعد از ظهر دیروز بعد از نشست دوجانبه با کاترین اشتون در مصاحبه ای،با قدردانی از حمایت های رهبر معظم انقلاب از مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی، تاکید کرد: به طور قطع اگر حمایت های رهبر معظم انقلاب شامل حال ما نبود،هیچ توفیقی برای ما در مذاکرات هسته ای ممکن نبود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه درجمع کارگزاران و مسئولان نظام تأکید کردند: ما به تیم مذاکره کننده کشورمان اعتماد داریم و مطمئن هستیم که آنها به دست اندازی به حقوق کشور و ملت و کرامت ملت ایران، راضی نخواهند شد و اجازه چنین کاری را نیز نخواهند داد.

ششمین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 موسوم به وین 6 و آخرین مرحله از این دور گفت و گو ها قبل از تاریخ 20 جولای به عنوان آخرین فرصت تعیین شده در توافق موقت ژنو برای دستیابی به توافق جامع هسته ای، از روز چهارشنبه 11 تیرماه در هتل کوبورگ آغاز شده و قرار است به صورت مستمر تا 29 تیرماه ادامه داشته باشد.

اروپام** 1701
کد N383328

وبگردی