آفتاب

رئیس‌جمهور چین: مقابله با آمریکا به یک فاجعه منجر می‌شود

رئیس‌جمهور چین: مقابله با آمریکا به یک فاجعه منجر می‌شود

رئیس‌جمهوری چین امروز (چهارشنبه) در آغاز مذاکرات با آمریکا گفت: مقابله میان دو کشور فاجعه خواهد بود و هر دو باید به استقلال و تمامیت ارضی یکدیگر احترام بگذارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نشست دو روزه چین و آمریکا به ریاست جان کری، وزیر امور خارجه و جک لیو، وزیر خزانه داری آمریکا در چین احتمالا درباره پول رایج چین، برنامه اتمی کره‌شمالی و افزایش تنش‌ها میان چین و همسایگانش بر سر دریای چین جنوبی و با ژاپن بر سر دریای چین شرقی است.

همچنین اتهامات بر سر جاسوسی‌های اینترنتی که از فاکتورهای تنش‌زا میان پکن واشنگتن است، در دستور کار این نشست دو روزه قرار دارد.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین دیدار با مقام‌های ارشد آمریکا را یک اهمیت و ضرورت حیاتی خواند و گفت: مقابله میان دو کشور تنها باعث یک فاجعه بی‌نهایت می‌شود. بنابراین ما باید به یکدیگر احترام بگذاریم و به استقلال و تمامیت ارضی‌مان و انتخاب‌ها در راستای تحول و توسعه ارج بنهیم. آمریکا و چین بایستی برای مقابله با تروریسم با یکدیگر همکاری قوی داشته باشند و مذاکرات را با هدف توافقنامه‌های سرمایه‌گذاری دو جانبه به منظور دستیابی به توافق زود هنگام سریع بخشند.

جان کری نیز گفت که آمریکا به دنبال محصور کردن چین نیست و افزود: ما از دستیابی صلح، ثبات، چین با شکوه و تحول در منطقه استقبال می‌کنیم و داشتن نقشی مسئولانه‌تر را در امور جهانی از دولت پکن خواستاریم. با وجود اختلافات در حوزه‌های مختلف، هر دو کشور قابلیت یافتن مسائل مشترک را دارند.

جک لیو نیز گفت: آمریکا و چین به یک سیستم باز تجارت جهانی که در آن کارگران و کمپانی‌ها می‌توانند سطحی از حوزه فعالیت خودشان را گسترش دهند، متکی هستند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفت: ایالات متحده به تعهد خود در ایجاد مدل جدیدی از روابط با چین که امضای توافقنامه‌های سازنده است، پای بند می‌ماند.

انتهای پیام

کد N382666

وبگردی