آفتاب

کارشناس هندی:عربستان ازشکل گیری نظام مردم سالار درعراق واهمه دارد

کارشناس هندی:عربستان ازشکل گیری نظام مردم سالار درعراق واهمه دارد

دهلی نو- یک عضو موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی هند با اشاره به توطئه تکفیری ها درعراق گفت: تکفیری ها و رژیم سلطنتی عربستان از شکل گیری یک نظام مردم سالار در عراق می ترسند و داعش به همین منظور تقویت می شود.

دکتر ˈرشمی قاضیˈ روز چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا پیرامون بحران عراق گفت: ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای نقش عمده ای را در تثبیت وضعیت در خاورمیانه ایفا می کند و رهبران آن به صراحت با ارائه هرگونه کمکی از سوی برخی کشورهای منطقه و غرب به گروه تروریستی داعش مخالفت کرده اند.

وی افزود: تهران از یک عراق یکپارچه و با ثبات حمایت می کند و با هرگونه مداخله قدرت های خارجی از جمله آمریکا در منطقه و کمک رسانی به عناصر تروریستی داعش مخالفت کرده است.

این کارشناس امور راهبردی هند از موضع ایران مبنی بر ضرورت حل بحران عراق از طریق ایجاد وحدت و راه حل سیاسی تمجید کرد و گفت: ایران هرگونه راه حل نظامی را برای بحران های منطقه ای رد کرده و این امر نشان می دهد که تهران بشدت مخالف خونریزی و بالا گرفتن جدال های فرقه ای و تقویت افراط گرایی است.

دکتر قاضی، دولت عربستان را به پرورش عناصر تندرو و تکفیری برای بی ثبات کردن خاورمیانه متهم کرد و اظهارداشت: ایران رفتارهای سلطه طلبانه ریاض از جمله در سوریه را می شناسد.

این کارشناس امور بین الملل ایران را به عنوان یک عامل ثبات در خاورمیانه توصیف کرد و گفت: نقش ایران در رفع بحران ها و برقراری مجدد صلح و ثبات در عراق حیاتی است و هرگونه راه حل برای تحولات اخیر شدیدا به نقش تهران در تلاش های دیپلماتیک برای تضمین برقراری وضعیت عادی در خاورمیانه بستگی خواهد داشت.

وی ادامه بحران عراق را برای کل خاورمیانه مضرر توصیف کرد و افزود: وضعیت در عراق تصویر پیچیده ای را از ناکامی در مهار افراط گرایی و تروریسم در طول بیش یک دهه گذشته به معرض نمایش می گذارد و ثبات سیاسی در خاورمیانه در اثر تحرکات گروه تروریستی داعش در تصرف بخشی از خاک سوریه و بخشی هایی در شمال و غرب عراق روز به روز وخیم تر می شود و این وضعیت می تواند، در صورت عدم مهار آن به یک جنگ داخلی تمام عیار تبدیل شود.

دکتر قاضی بحران عراق را به عنوان یک توطئه خاندان سلطنتی عربستان سعودی برای حفظ حکومت توصیف کرده و گفت: عربستان از عراق درست از زمان سرنگونی دولت صدام حسین در سال 2003 تاکنون خشمگین است و این کشور پادشاهی از امکان تشکیل یک نظام سیاسی مردم سالار موفق در عراق واهمه داشته و احساس می کند که تشکیل چنین نظامی در یک کشور عرب در همسایگی آن ملت عربستان را نیز نسبت به تشکیل یک نظام سیاسی مردم سالار ترغیب خواهد کرد.

وی برخی تحرکات و خواسته ها برای انجام برگزاری یک نظرخواهی عمومی در مورد تشکیل یک کشور مستقل کردستان را در راستای توطئه تجزیه عراق دانست و اظهارداشت: رهبران عراق باید هرچه زودتر سیاستی را با ظرفیت حضور همه اقلیت های مذهبی و قومی به مورد اجرا بگذارند تا از فروپاشی کشورشان جلوگیری شود.

این کارشناس امور راهبردی، تحرکات گروه داعش را برای دیگر کشورهای منطقه خطرناک توصیف کرد و گفت: داعش قول داده که با خیلی از کشورها از جمله هند جنگ کند. هند فعالیت های داعش را بشدت محکوم می کند و دولت بشدت از امکان سرایت بحران خاورمیانه به دیگر نقاط نگران است.

وی افزود: نهادهای امنیت ملی هند اقدامات کافی را در جهت مقابله با هرگونه حمله تروریستی انجام داده و تدابیر امنیتی را دراطراف موسسات و تاسیسات حیاتی بیش از پیش تشدید کرده اند.

آساق ** 2164 ** 275 **
کد N382635

وبگردی