آفتاب

فابیوس: نشست دولت مالی و شورشیان طوارق 16 ژوئیه برگزار می‌شود

فابیوس: نشست دولت مالی و شورشیان طوارق 16 ژوئیه برگزار می‌شود

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به پیشرفت‌ در مذاکرات صلح بین دولت مالی و شورشیان جدایی طلب طوارق اعلام کرد دو طرف 16 ژوئیه (25 تیر) در الجزایر مقالات خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اولین نشست بعد از درگیری‌های ماه مه در شهر کیدال، مأمن نیروهای طوارق در شمال که منجر به کشته شدن 50 سرباز دولتی شد، خواهد بود.

فرانسه استعمارگر پیشین مالی، الجزایر همسایه شمالی این کشور و کشورهای بلوک اقتصادی غرب آفریقا (Ecowas) دو طرف را در جهت ادامه گفت‌وگوهای صلح و پایان دادن به دهه‌ها شورش طوارق در بیابان‌های شمالی مالی ترغیب می‌کنند.

در سال 2012 شورش به کودتای نظامی در پایتخت و اشغال نیمه شمالی کشور مالی به وسیله نیروهای مسلح طوارق و شورشیان منجر شد. این نیروهای جنگ طلب توسط مداخله فرانسوی‌ها بیرون رانده شدند.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به کمیسیون کمک‌های خارجه مجلس فرانسه گفت: این گفت‌وگوها مثبت بوده‌اند و رئیس جمهور دولت مالی، ابراهیم بوبکر کیتا، رضایت خود را نسبت به نتیجه مثبت احتمالی این گفت‌وگوها ابرازکرده است.

فابیوس اضافه کرد: این گفت‌وگوها توسط تمام منطقه هماهنگ شده و نشست بین دولت مالی و گروه‌های شمالی برای 16 ژوئیه (چهارشنبه آتی) در الجزایر برنامه‌ریزی شده است. اگر این نشست برگزار شود به این معنی خواهد بود که همه چیز در مسیر درست خود قرار گرفته است.

جنبش‌های جدایی طلبان مالی خواهان دولت خودگردان در قسمت شمالی این کشور هستند.

جنبش ملی برای آزادی ازواد، جنبش اعراب ازواد و شورای عالی برای وحدت ازواد مهم‌ترین گروه‌های شورشی در کشور مالی هستند.

انتهای پیام

کد N382627

وبگردی