آفتاب

چین: حق حاکمیت کشورها باید محترم شمرده شود

چین: حق حاکمیت کشورها باید محترم شمرده شود

تهران - ایرنا - «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین روز چهارشنبه در آغاز مذاکرات سالانه با آمریکا گفت: کشورها باید به حق حاکمیت یکدیگر احترام بگذارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، رییس جمهوری چین در مذاکرات دو روزه با «جان کری» وزیر امور خارجه و «جک لیو» وزیر خزانه داری آمریکا گفت: همکاری بین چین و آمریکا از اهمیت زیادی برخوردار است و هر گونه رویارویی، برای دو کشور و جهان فاجعه بار خواهد بود.

وی با بیان اینکه «همه کشورها خصوصا چین و آمریکا باید به حق حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر احترام بگذارند»، افزود : چین و آمریکا باید همکاری های فیمابین را در مقابله با تروریسم تحکیم بخشیده و مذاکرات مربوط به سرمایه گذاری دو جانبه را جهت دستیابی به توافقی در نخستین فرصت ممکن سرعت بخشند.

در این این مذاکرات همچنین قرار است گفت و گوهایی در مورد برنامه هسته ای کره شمالی و تشدید تنش ها بین چین و کشورهای همسایه آن در دریای چین جنوبی و نیز مناقشه بین ژاپن و چین دردریای چین شرقی صورت گیرد.

گفته می شود مذاکرات سالانه بین آمریکا و چین به دلیل پیچیده تر شدن روابط فیمابین که ناشی از بیم واشنگتن از قدرت فزاینده چین است تاکنون بی ثمر بوده و مقامات آمریکایی تاکنون نسبت به هرگونه بحث و تبادل نظر در جهت کمک به بهبودی روابط فیمابین بی اهمیت بوده اند.

آساق 1450**1545
کد N382593

وبگردی