آفتاب
با 171 رای موافق؛

کلیات طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی تصویب شد

کلیات طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز با 171 رای موافق، با کلیات طرح نحوه تشکیل و فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد کولیوند، نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در سخنانی اظهار کرد: این قانون در مجلس هشتم با حضور سه قوه و دانشگاه‌ها در مجلس آغاز شد و نگارش آن نیز به پایان رسید اما تا پایان مجلس هشتم فرصت بررسی در صحن را پیدا نکرده و به مجلس نهم راه یافت.

وی خاطرنشان کرد: 33 سال است که از تصویب قانون مصوب سال 60 می‌گذرد اما این قانون اصلاح نشده و ضوابط و مقرراتی که برای احزاب در سال 60 دیده شده کاربردی نیست.

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه اگر در ماده‌ای از این طرح گفته شده که یارانه به احزاب داده شود، گفت: صرفا کلمه یارانه به معنای بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها نیست بلکه به معنی کمک دولت است.

کولیوند تاکید کرد: در حال حاضر 230 حزب در کشور مجوز دارند که خیلی از آنها فعال نیستند لذا ضرورت دارد که دسته‌بندی و ساماندهی شوند.

وی در پایان افزود: برای بررسی این طرح در کمیسیون شوراها از 30 حزب فعال دعوت به عمل آمده و دستگاه‌های نظامی و امنیتی نیز حضور داشتند. با توجه به اینکه 33 سال است قانون احزاب تغییری نداشته است مواردی از آن نیز اصلاح شده که در این طرح لحاظ شده است.

به گزارش ایسنا، دخیل‌عباس زارع‌زاده سخنگوی کمیسیون شوراها نیز در سخنانی اظهار کرد: طرحی که اکنون به مجلس آمده دارای سه فصل تعاریف، نحوه تاسیس و حقوق و مسئولیت‌های احزاب است.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح احزاب به سه گروه ملی، استانی و شهرستانی تقسیم شده‌اند که در بخش ملی احزاب فعال باید در پانزده استان کشور اقدام به تاسیس دفتر و فعالیت کرده باشند.

بر اساس این گزارش، طرح نحوه تشکیل و فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی از مجموع 221 نماینده حاضر و با 171 رای موافق، 24 رای مخالف و هشت رای ممتنع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

انتهای پیام

کد N382513

وبگردی