آفتاب
تصویب کلیات الحاق هرمز به منطقه آزاد قشم؛

تبدیل هرمز به منطقه آزاد خطای استراتژیک یا موجب رفع محرومیت؟

تبدیل هرمز به منطقه آزاد خطای استراتژیک یا موجب رفع محرومیت؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز به کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم رای دادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز به کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم رای دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن کامران نماینده اصفهان در مخالفت با کلیات این لایحه، اظهار کرد: از سال 71 جریانات خاصی در پشت پرده به دنبال اضافه کردن هرمز به مناطق آزاد به بهانه عمران و آبادانی هستند.

وی جزیره هرمز را از شاخک‌های عملیاتی اقیانوس آرام عنوان و خاطرنشان کرد: این جزیره به لحاظ ژئوپلتیک از اهمیت بالایی برخوردار است و جزء سه نقطه حساس دنیا به شمار می‌رود لذا افزودن آن به مناطق آزاد خطای استراتژیک است.

محمد آشوری نماینده بندرعباس در موافقت با کلیات این لایحه، اظهار کرد: نارسایی نظام برنامه‌ریزی، ‌عملیاتی نشدن آمایش سرزمینی، تمرکزگرایی و نگاه تک‌ بعدی باعث شده مرزها از توسعه‌یافتگی رنج ببرند.

وی با بیان اینکه شاخص توسعه در مرزها قابل قبول نیست، خاطرنشان کرد: ما باید نگاه چند وجهی به مرزها داشته باشیم چرا که امنیت مرزها مردم‌پایه است و مرزنشینان، مرزدار هم هستند.

آشوری با بیان اینکه در صورت الحاق جزیره هرمز به مناطق آزاد مردم این جزیره از مواهب اقتصادی بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: این امر باعث ایجاد رونق اقتصادی در منطقه، ایجاد اشتغال و رفع محرومیت خواهد شد.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود نیز در مخالفت با کلیات این لایحه، اظهار کرد: جزیره قشم 1500 کیلومتر مربع وسعت دارد و تنها 300 کیلومتر مربع آن جزء منطقه آزاد است. حتی یک بار موضوع الحاق سایر بخش‌های جزیره قشم به منطقه آزاد در مجلس مطرح شد که مورد موافقت قرار نگرفت.

وی افزود: در داخل قشم مناطقی هستند که ضرورت الحاق آنها به مناطق آزاد توسط ستاد مشترک نیروهای مسلح و شورای عالی امنیت ملی اعلام شده است و اولویت با آنهاست نه جزیره‌ای که هجده کیلومتر آن‌ طرف‌تر است و 75 درصد آن کوه‌های نمک است.

منصور آرامی نماینده بندرعباس نیز در موافقت با کلیات این لایحه، اظهار کرد: مردم جزیره هرمز بسیار پرتلاش و زحمت‌کش هستند و پشت صحنه الحاق هرمز به منطقه آزاد چیزی جز مردم و درخواست آنها نیست زیرا مردم متعهد و ولایتمدار هرمز احساس می‌کنند الحاق هرمز به منطقه آزاد در رفع محرومیت به آنها کمک می‌کند.

وی افزود: با احداث یک اسکله، فاصله جزیره هرمز به بندرعباس به هفت هشت کیلومتر رسیده و این جزیره می‌تواند از قابلیت‌های مرکز استان نیز استفاده کند.

آرامی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ایجاد کانون‌های جمعیتی در سواحل و جزایر خلیج‌فارس که در سیاست‌های جمعیتی ابلاغ شده، خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم طرح‌هایی را به تصویب برسانیم که جمعیت به سمت سواحل و جزایر جذب شود.

نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی در مجلس نیز در مخالفت با کلیات این لایحه، دلیل مخالفتش را مسائل استراتژیک عنوان و خاطرنشان کرد: اگر قرار است جزیره هرمز به منطقه آزاد تجاری صنعتی تبدیل شود این امر نیازمند تغییر رویکردهای نظام به این جزیره، خلیج‌فارس و دریای عمان است.

وی افزود: در این صورت رویکردهای ما باید از سیاسی و امنیتی و استراتژیک به رویکرد تجاری و اقتصادی تبدیل شود که با شرایط امنیتی منطقه این کار امکان‌پذیر نیست و ما نمی‌توانیم استراتژیک‌ترین نقطه قوت خود در خلیج‌فارس را به یک نقطه ضعف تبدیل کنیم.

نماینده مردم ممسنی در مجلس اظهار کرد: مگر در سایر مناطق آزاد تجاری کشور تا حالا چه اتفاقی افتاده است. در قشم ایجاد منطقه آزاد به جای خدمت به مردم شکاف طبقاتی ایجاد کرده است.

ابوالقاسم جراره نماینده بندرعباس به عنوان دیگر موافق کلیات این لایحه، نزدیک بودن جزیره هرمز به مرکز استان و اتصال آن به شبکه سراسری برق را از جمله مزیت‌های این جزیره دانست و افزود: اینها مزیت‌هایی است که در جزیره هرمز وجود دارد اما قشم و کیش این فرصت را ندارند.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود غارهای نمکی در جزیره هرمز وجود دارد یک فرصت گردشگری بکر برای این جزیره به حساب می‌آید. جزیره هرمز همچنین بزرگ‌ترین فرش خاکی جهان را دارد و بیش از 70 نوع خاک رنگی که در دنیا بی‌نظیر است در آنجا یافت می شود.

سعیدی‌کیا قائم مقام ریاست سازمان مناطق آزاد نیز ضمن موافقت با الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم، گفت: جزیره هرمز از بخش‌های جزیره قشم است که از این امکان محروم مانده و قصد ما این است که با الحاق آن به منطقه آزاد، کسب و کار را در آنجا رونق دهیم.

نمایندگان مجلس پس از استماع اظهارات مخالفان و موافقان، با 148 رای موافق، 61 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر به کلیات الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم رای دادند.

پس از تصویب کلیات، این لایحه برای بررسی دو شوری به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

انتهای پیام

کد N382379

وبگردی