آفتاب

اردوغان: رئیس‌جمهور تشریفاتی نخواهم شد

اردوغان: رئیس‌جمهور تشریفاتی نخواهم شد

نخست‌وزیرترکیه در جدیدترین اظهارنظرهایش درباره احتمال پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه اوت آشکارا از برنامه جاه‌ طلبانه‌اش برای گسترش اختیارات رئیس‌جمهوری صحبت کرد و گفت که رئیس‌جمهوری «تشریفاتی و خنثی» نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با رد انتقادها درباره اظهارنظرهای اخیرش گفت: این مساله که رئیس‌جمهوری کشور بایستی خنثی و تشریفاتی باشد یک افسانه است. هیچ یک از روسای جمهوری ترکیه در تاریخ سیاسی کشور نه آنچنان پارتیزانی یا متعصب بوده‌اند، نه خنثی و تشریفاتی.

وی در جریان جدیدترین اظهارنظرهایش در جمع گروه پارلمانی حزب حاکم عدالت و توسعه در آنکارا که روز سه‌شنبه برگزار شد، افزود: دو نوع رئیس جمهور در ترکیه وجود دارد. کسانی که به شدت با دولت هستند و کسانی که خود را متحد مردم می‌دانند. من رئیس‌جمهوری خواهم شد که نه خنثی است و نه مردمی بلکه چیزی فراتر از این‌هاست.

بنا بر نتایج اکثر نظرسنجی‌ها، اردوغان که سه دوره متوالی و برای 11 سال است که نخست‌وزیر است، احتمالا پیروز انتخابات ریاست جمهوری دهم اوت (19 مرداد) در ترکیه است و همین امر باعث بروز گمانه‌زنی‌ها و نگرانی‌هایی در میان احزاب دیگر و منتقدان دولت آنکارا شده است. البته نگرانی آن‌ها آنچنان هم بی‌مورد نیست چرا که دولت اردوغان کمک کرده تا قدرت و نفوذ وی در سیستم قضایی و نهادهای دولتی افزایش یابد و آزادی مطبوعات محدود شود و همین امر باعث بروز نگرانی‌ها از رشد و گسترش قدرت وی و اختیاراتش شده است.

انتهای پیام

کد N382331

وبگردی