آفتاب

راسموسن: افغانستان باید تا سپتامبر قرارداد امنیتی را امضا کند

راسموسن: افغانستان باید تا سپتامبر قرارداد امنیتی را امضا کند

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد، به رغم انتخاباتی بحث انگیز، افغانستان باید تا ماه سپتامبر قراردادی امنیتی را در خصوص ماموریت آموزشی بین المللی امضا کند و در غیر این صورت، مشکلاتی جدی برای این ائتلاف غربی وجود خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت، اتهامات در خصوص تقلب در انتخابات یک نگرانی بزرگ است و وی امیدوار است یک بررسی دقیق بتواند به نتیجه ای معتبر منجر شود تا این که رئیس جمهور جدید افغانستان بتواند موافقتنامه های امنیتی را پیش از نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در ولز در اوایل ماه سپتامبر، امضا کند.

وی افزود: ممکن است ما با مشکلاتی جدی در خصوص برنامه ریزی برای ماموریت آموزشی پس از سال 2014 میلادی مواجه شویم.

راسموسن تاکید کرد، اقدام افغانستان به امضای قرارداد امنیتی دو جانبه با آمریکا و یک توافق امنیتی با کشورهای عضو ناتو، پیش شرط برای نیرویی است که ابتدا حدود 10 هزار تن خواهد بود و سپس به تدریج طی چند سال آینده کاهش خواهد یافت.

دولت اوباما پیشتر هشدار داده است در صورتی که این توافق که حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان از امضای آن خودداری کرده است، منعقد نشود، هیچ نیرویی برای آموزش نیروهای افغان در افغانستان باقی نخواهد ماند.

هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، یعنی اشرف غنی و عبدالله عبدالله به واشنگتن گفته اند این قرارداد را امضا خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N382145

وبگردی