آفتاب

ریاض خواستارمشارکت درتحقیقات ازتروریست عربستانی بازداشت شده درلبنان شد

ریاض خواستارمشارکت درتحقیقات ازتروریست عربستانی بازداشت شده درلبنان شد

بیروت – ایرنا – سفارت عربستان سعودی در لبنان در نامه ای به وزارت امور خارجه این کشور بطور رسمی خواستار شد تا در تحقیقات از یک تبعه عربستانی عضو گروه تروریستی تکفیری (داعش) و بازداشت شده در لبنان، مشارکت کند.

به گزارش ایرنا ، سفارت عربستان سعودی در این نامه خواستار شده است تا به نماینده این سفارتخانه اجازه داده شود بطور مستقیم با مقامات امنیتی و قضایی لبنان که از تروریست عربستانی بازداشت شده بازجویی و تحقیق می کنند، هماهنگی کند.

سفارت عربستان تاکید کرده خواستار اطلاع از نتایج تحقیقات و بازجویی های از« علی ابراهیم الثوینی» تبعه سعودی (20 ساله) است که در بازداشت نیروهای امنیت عمومی لبنان بسر می برد.

نیروهای امنیت عمومی لبنان اخیرا در حمله ای غافلگیرانه به هتل « دوروی» منطقه الروشه بیروت یک باند تروریستی داعشی سعودی را متلاشی کردند.

در جریان این حمله « عبدالرحمن ناصر الشنیفی» تروریست انتحاری عربستانی عضو داعش با منفجر کردن کمربند انفجاری خود به هلاکت رسید و الثوینی دیگر تبعه سعودی زخمی و بازداشت شد.

اعضای این شبکه داعشی سعودی برای انجام عملیات تروریستی انتحاری از طریق استانبول ترکیه وارد لبنان شده بودند اما نیروهای امنیت عمومی لبنان در چارچوب سیاست « امنیت پیش دستانه» ، توطئه تروریستی آنها را قبل از اجرا ناکام گذاشتند.

برخی منابع خبری اعلام کردند که سفارت عربستان سعودی علت این درخواست را استفاده از اطلاعات این تروریست داعشی اعلام کرده اند.

به گزارش ایرنا « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان که عصر سه شنبه برای دیداری رسمی عازم برزیل شد، در فرودگاه بین المللی بیروت خبر درخواست سفارت عربستان سعودی در لبنان را تایید کرد.

وی افزود: این درخواست سفارت عربستان سعودی را به دستگاه ها و سازمان های ذیربط لبنانی ارسال کرده و آنها باید پاسخ بدهند.

وزیر خارجه لبنان این درخواست سفارت عربستان سعودی را طبیعی خواند و گفت که ریاض گام هایی جدی برای کمک به لبنان و لبنانی ها در مبارزه با تروریسم برداشته است.

جبران باسیل جواب خود به این درخواست را مثبت خواند و درعین حال تاکید کرد که پاسخ نهایی را دستگاه های قضایی و امنیتی لبنان باید بدهند.

درهمین حال منابع خبری لبنانی تاکید کردند که سه باند تروریستی تکفیری متلاشی شده در هتل دوروی ، هتل « ناپلئون» منطقه الحمراء بیروت و شهرک « فنیدق» در استان عکار در شمال لبنان مرتبط بوده اند.

روزنامه لبنانی اللواء نوشت که « نبیه بری» رییس مجلس ، « تمام سلام» نخست وزیر، « فواد سنیوره» رییس فراکسیون المستقبل در پارلمان، « نهاد المشنوق» و « اشرف ریفی» وزیران کشور و دادگستری لبنان از جمله اهداف این باندهای تروریستی انتحاری وابسته به داعش بوده اند.

براساس این گزارش ، « محمود خالد زهرمان» با همکاری« علاء کنعان» که هردو در بازداشت بسر می بردند، بمب ها و کمربندهای انفجاری را در یک غار در شهرک فنیدق استان عکار آماده می کردند و« المندر الحسن» با تابعیت سوئدی آنها را در اختیار تروریست های انتحاری قرار می داده است.

المنذر الحسن که حلقه وصل این سه باند تروریستی بوده، اکنون متواری است.

تروریست انتحاری بازداشت شده در هتل ناپلئون هم که اصالتا از جزایر کومور است ، دارای تابعیت کشور فرانسه می باشد.

خاورم ** 1324
کد N382066

وبگردی