آفتاب

چین چشم به همکاری‌های بیشتر با آمریکای لاتین دارد

چین چشم به همکاری‌های بیشتر با آمریکای لاتین دارد

معاون وزیر امور خارجه چین ابراز امیدواری کرد سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری این کشور به آمریکای لاتین افزایش همکاری‌های دوجانبه را به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در نشست بریکس در برزیل شرکت کرده و به اواخر ماه جاری به سه کشور دیگر در آمریکای لاتین سفر می‌کند.

لی بائودونگ، معاون وزیر امور خارجه چین گفت، برزیل نخستین کشور آمریکای لاتین است که شی جینپینگ به آن سفر می‌کند و با دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل دیدار و توافق نامه‌های تجاری و مالی امضا خواهد کرد. این چهلمین سالگرد روابط دیپلماتیک میان این دو کشور است.

وی افزود: برزیل یکی از بازارهای مهم است. پکن و برازیلیا در ارتقاء روابط بین المللی چند قطبیی و برقراری دموکراسی منافع مشترک دارند.

شی جینپینگ با کریستینا فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین نیز مذاکراتی خواهد داشت.

10سال است که چین و آرژانتین به شرکای همکاری استراتژیک تبدیل شده‌اند و هر دو کشور همکاری‌های موثری در زمینه‌های انرژی، معدن و مالی دارند و می‌خواهند همکاری عملی و اعتماد دو جانبه استراتژیک را ارتقاء بخشند.

لی بائودونگ گفت، روابط چین و ونزوئلا در سال‌های اخیر به سرعت توسعه یافته و در پی دیدار نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا به چین در سپتامبر سال گذشته میلادی، روابط این دو کشور تقویت شده است.

وی افزود: چین و ونزوئلا با اعتماد دو جانبه و همکاری در امور منطقه‌ای و بین‌المللی به دوستان خوبی تبدیل شده‌اند و هر دو کشور همکاری عملی در زمینه‌های انرژی، ساخت و سازهای زیربنایی و مالی دارند.

چین و کوبا از 45 ساله پیش به دنبال ایجاد روابط دیپلماتیک، روابط دوستانه‌ای دارند. چین و کوبا در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و کشاورزی همکاری عملی دارند.

شی جینپینگ با رائول کاستر ، رئیس دولت و شورای وزرای کوبا مذاکره خواهد کرد. آن‌ها برنامه‌ای استراتژیک و طولانی مدت برای روابط دو جانبه ارائه خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N381841

وبگردی